onsdag 19 februari 2025

inloggad som

Fyra snabba till kompositören Johannes Dalenbäck…

… som tillsammans med kompanjonen Christian Tellin i bolaget Mirror Music nyligen skapat en ljudidentitet till Lunds universitet.

Hur låter ett universitet?

– Varje universitet har ju sitt ljud. När vi jobbat med Lunds universitet har vi utgått från ledorden tradition, innovation och samhörighet. Och det har mynnat ut i en ljudbild som är en elektronisk bearbetning av ett akustiskt ljud. 

Hur kommer denna ljudidentitet att användas?

– Först och främst till filmer tror jag. Men även i sociala medier och i samband med seminarier och föreläsningar på Lunds universitet.

Vad gör ni mer på Mirror Music?

– Vi tonsätter till exempel event, och så skapar vi interaktiva ljudupplevelser där publiken eller deltagarna för vara med och tonsätta händelser genom att själva påverka via twitter eller andra digitala verktyg i stunden.

Stämmer det att ni har tonsatt begreppet ”fika”?

– Ja, faktiskt. Men inte tonsatt riktigt. Det var en interaktiv happening på festivalen South by Southwest i Texas, där vi tillsammans med publiken spelade på olika fikaingredienser, som kanelbullar och kakor, för att lyfta fram det svenska fenomenet fika.

Magnus Erlandsson

… som tillsammans med kompanjonen Christian Tellin i bolaget Mirror Music nyligen skapat en ljudidentitet till Lunds universitet. Hur låter ett […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon kopplar ännu hårdare grepp

    Hamlet Biopharma tar kliv mot en kommersialisering och rör om i ledningen. Grundaren Catharina Svanborg går in som vd, samtidigt som styrelsen ska ledas av en expert på kliniska prövningar.

  • Nytt spel från ensamvargen

    Victor Ågren gjorde succé 2019 med spelet My Friend Pedro som han utvecklat helt ensam. Nu uppges Malmö-utvecklaren vara på gång med ett nytt spel.

  • Blockkedjor ska berätta om vinets resa

    Europeiska vindrickare är medvetna konsumenter som vill veta var vinet kommer ifrån och hur det tillverkats. Bolaget Journy skapar digitala produktpass åt vinproducenter och ser en jättemarknad.