Efter tre månaders förseningar uppger HH Ferries driftschef Jens Ole Hansen att invigningen av de nya batterifärjorna på rutten Helsingborg-Helsingør helt säkert kommer bli av i slutet av augusti. Fortfarande återstår dock frågetecken om ersättningar i miljonklassen från leverantören.
Stora förseningar innebär normalt sett även stora ersättningar när det handlar om EU-finansierade projekt. Budgeten för att bygga om färjorna Tycho Brahe och Aurora till batteridrift ligger på totalt 300 miljoner kronor, varav 120 miljoner kommer från EU.
HH Ferries har varit i kontakt med EU-organet INEA, som förvaltar infrastruktur.
– Vår deadline för projektet är 2017, därför ger förseningen inga problem med INEA och någon ersättning till EU blir inte aktuell, säger Jens Ole Hansen.
Värre kan det bli för underleverantören ABB Marine and Ports. Invigningen och pressträffen 20 juni med bland andra danska klimatministern Lars Christian Lilleholt fick ställas in eftersom batteridriften inte var färdig. Varken Jens Ole Hansen eller Cecilie Heavens, global marknads- och kommunikationschef på avdelningen Marine and Ports på ABB i Norge vill dock gå in på frågan om ersättning.
– Generellt avslöjar vi aldrig detaljer om kundkontakter, säger Cecilie Heavens till Rapidus.
Orsaken till den försenade invigningen är att färjorna inte ens får bli fem minuter försenade för att inte omkullkasta turschemat. Det har batteri- och laddningssystemet ännu inte kunnat leva upp till.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø