tisdag 1 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Seg upphandlingsprocess får Studybee att gå utomlands

Trots positiv respons från lärare och elever har Mincbolaget Studybee haft svårt att få fart på försäljningen av sin pedagogiska mjukvara. Istället satsar bolaget på att gå utomlands och därmed undgå segdragna svenska upphandlingsprocesser. Som hjälp på vägen är bolaget på vippen att ta in fyra miljoner kronor i riskkapital.

Skolor använder ofta Googles tjänster för inlämningsuppgifter, medan den pedagogiska bedömningen sker i andra digitala verktyg. Studybees insticksmodul gör att allt kan skötas i Google Classroom och lärarna slipper hoppa mellan olika program.

En pilotversion har testats av över 100 svenska skolor men trots positiv respons har Studybee, som grundades 2015, hittills bara lyckats teckna kontrakt med fem. Nu vänder man blicken utomlands i stället. De senaste veckorna har fyra skolor i Storbritannien blivit betalande kunder, och fler väntas bli det efter sommaren. Därefter väntar lansering i USA.

– Vår plan var tidigare att etablera verktyget i Sverige först, men att ta hem en stor offentlig upphandling här innebär kanske ett års arbete. För den typ av företag vi är i dag är det mer logiskt att satsa på den brittiska marknaden, säger Ian Rattigan – själv irländare – som menar att upphandlingsförfarandet blir en bromskloss för innovativa företag.

– Kommunen beskriver vilken produkt den vill ha och leverantören måste uppfylla alla krav. För oss skulle det innebära att vi behövde bygga om vår produkt till en kopia av våra konkurrenters, men det är ett koncept som vi inte tror på. Vi ser ingen anledning att bygga egna versioner av det som Google och Microsoft är bättre på, utan vill hellre komplettera dem med tätt integrerade lösningar för elevutveckling och pedagogisk bedömning, säger han.

De administrativa hindren för att ta sig in på brittiska skolor har visat sig vara mindre och därför fokuserar Studybee nu säljaktiviteten dit, samtidigt som man fortsätter att bearbeta svenska friskolor som inte omfattas av lagen om offentlig upphandling. Målet är att ha totalt 60 betalande kunder före årsskiftet.

Samtidigt är en investeringsrunda som påbörjades under våren på väg att avslutas. Planen har varit att ta in fyra miljoner kronor och enligt Ian Rattigan är man nästan i mål.

– Pengarna kommer från flera affärsänglar samt ett riskkapitalbolag, säger han.

Under våren deltar Studybee även i acceleratorprogrammet Fast Track Malmö. Studybee består av fem personer, varav tre med bakgrund på Sony Mobile och två lärare.

Elin Andersson Rosenstock

Trots positiv respons från lärare och elever har Mincbolaget Studybee haft svårt att få fart på försäljningen av sin pedagogiska […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.