Efter närmare 600 investerade miljoner börjar försäljningen komma igång för teknikbolaget FlatFrog i Lund. I senaste bokslutet har nettoomsättningen fördubblats och enligt styrelseordföranden Christer Fåhraeus fortsätter trenden i år.
Sedan tidigare säljs FlatFrogs teknik för tryckkänsliga skärmar som en inbyggd del i datorer från en större amerikansk elektroniktillverkare. Men det är inom större skärmar till skolor och mötesrum som FlatFrog ser den snabbaste tillväxten.
– Det är på skärmar över 55 tum vi verkligen tar marknadsandelar nu, framförallt inom utbildningssektorn. Att ersätta projektor och whiteboard i mötesrum med en tryckkänslig skärm är än så länge en liten marknad, men den växer kraftigt, säger Christer Fåhraeus till Rapidus.
FlatFrogs teknik är också mest kostnadseffektiv på större skärmstorlekar. I grunden handlar det om att ljussignaler skickas in i kanten på glaset. Ljussignalen påverkas av fingrar eller föremål som har kontakt med glasytan varvid en detektor på motsatt sida kan registrera trycket. Konkurrerande tekniker bygger i regel på att hela skärmen täcks med ett elektriskt laddat rutnät.
I bokslutet för 2015 redovisar FlatFrog en nettoomsättning på 8,7 miljoner kronor, mer än dubbelt så mycket som 2014.
– Det pekar brant uppåt nu. Vi kan säkert minst fördubbla vår försäljning i år också, säger Christer Fåhraeus.
Bolaget har i dag över 60 anställda, varav närmare 50 finns vid huvudkontoret i Lund och resten i USA, Taiwan och Korea. Efter att ha gjort en nedskrivning av värdet på tidigare aktiverade utvecklingskostnader med 77 miljoner kronor slutade resultatet 2015 på -166 miljoner.
FlatFrog får återkommande kapitalinjektioner från den tunga ägarkretsen, som inkluderar Sunstone Capital och riskkapitalkoncernen Finvus. Senast i våras tog bolaget in 42 miljoner kronor.
Erik Olausson