torsdag 21 november 2024

inloggad som

Mobilen går om datorn för HD-Sydsvenskan

Fortfarande kommer 80 procent av annonsintäkterna från den sjunkande pappersupplagan. Men inom de digitala intäktsströmmarna har det skett ett tronskifte. 2015 var HD-Sydsvenskans digitala annonsintäkter jämnt fördelade mellan läsning i mobilen och på datorn – nu går mobilen om.

– På den digitala sidan finns många spännande saker att göra och i år har de mobila intäkterna gått om desktopannonseringen. Vi ser en snabb ökning av den mobila trafiken till sajterna, säger HD-Sydsvenskans vd Pontus Bodelsson till Rapidus.

Att lägga ner gratistidningen City var därför ett riktigt beslut, menar han.

Fortfarande står papperstidningen för 80 procent av annonsintäkterna, och där sjunker upplagan kontinuerlig. 2015 uppgick de totala intäkterna från annonser till 468 miljoner kronor, jämfört med 545 året innan. I årsredovisningen som skickades in i somras skriver ledningen att 2016 präglas av fallande upplagor och minskade intäkter från pappersupplagan, vilket kommer ge ett sämre resultat än 2015.

Den utvecklingen kompenseras till viss del av att abonnemangen på e-tidning ökar, alltså en digital upplaga av papperstidningen som går att läsa i datorn eller på en läsplatta.

– Branschen satsade hårt på e-tidning för några år sedan. Därefter gick den in i en vilofas, men vi märker en nyvaknad efterfrågan från läsarna. Det tecknas nya abonnemang och det hade man inte förutsett för några år sedan när många lade ner sina ambitiösa satsningar på e-tidningar, säger Pontus Bodelsson.

Bodelsson beskriver 2015 som det första normalåret efter sammanslagningen av Sydsvenskan och HD. Redaktionellt planeras inga större förändringar, på företagsmarknad anställer man för utvecklingen av digitala tjänster, efter att minskat antalet säljtjänster under våren.

– Ledningen har även fattat beslut om att starta ett nytt affärsområde, event, med fokus på värdeskapande evenemang riktade mot olika yrkesgrupper, samtidigt som vi satsar på nya konsumentprodukter, säger Tomas de Souza, affärsområdeschef på Sydsvenskan.

När får vi se nischad nyhetssajt om skånsk sport?

– Jag har hört rykten om att det finns andra som funderar på det, men sport är ett jättestort intresseområde och vi har bra lag att bygga kring i Skåne. Vi tittar även på andra nischprodukter och sätt att ta fram produkter med värde stort nog för att folk ska vilja betala en prenumeration för dem, säger Tomas de Souza.

Inräknat ett försäljningsbolag och ett tryckeri som även har externa kunder uppgick omsättningen i koncernen HD-Sydsvenskan till 980 miljoner kronor, med ett resultat efter finansiella poster på 48 miljoner kronor. Det kan jämföras med året innan, då omsättningen låg på 1.057 miljoner kronor och resultatet på 16 miljoner.

Jennie Lorentsson

Fortfarande kommer 80 procent av annonsintäkterna från den sjunkande pappersupplagan. Men inom de digitala intäktsströmmarna har det skett ett tronskifte. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Tipsa oss!

    Vi på Rapidus brinner för det skånska näringslivet. Vi vill ge dig en heltäckande bevakning av det som händer i vår region. Men vi kan inte veta allt. Tipsa oss!

  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Till salu: app mot psykisk ohälsa

    Bolaget bakom hälsoappen Ablemind är försatt i konkurs. Men konkursförvaltaren är optimistisk och tror att han snabbt kan hitta en ny ägare till bolagets digitala verktyg.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Sportscom avbryter satsningen

    Helsingborgsbolaget Sportscom skulle utmana Radiosporten med livesända radioreferat från stora ligor. Men precis före fotbollspremiären drar man ur sladden.

  • Bokförlag i Helsingborg växer med förvärv

    Det börsnoterade bokförlaget Hoi Publishing, med redaktion i Helsingborg, köper Lundaförlaget Ekström & Garay. Med affären befäster Hoi sin ställning som Sveriges största hybridförlag.

  • The Conference öppnar dörrarna

    Det som började som en internkonferens är i dag en välrenommerad plattform för kreativa näringar.

  • Helsingborgsförlaget Komlitt säljs

    Bokförlaget Ordstark i Helsingborg säljer och prioriterar om.

  • Helsingborgare utmanar Radiosporten

    Sportscom heter den nya streamingtjänsten som lanseras i veckan. Bolaget har lockat tunga investerare.

  • Två öl per sekund & över 60 miljoner i vinst

    En rörelsemarginal på 32 procent är något många bolag bara kan drömma om, men så lönsam är festivalen Sweden Rock. […]