Fortfarande kommer 80 procent av annonsintäkterna från den sjunkande pappersupplagan. Men inom de digitala intäktsströmmarna har det skett ett tronskifte. 2015 var HD-Sydsvenskans digitala annonsintäkter jämnt fördelade mellan läsning i mobilen och på datorn – nu går mobilen om.
– På den digitala sidan finns många spännande saker att göra och i år har de mobila intäkterna gått om desktopannonseringen. Vi ser en snabb ökning av den mobila trafiken till sajterna, säger HD-Sydsvenskans vd Pontus Bodelsson till Rapidus.
Att lägga ner gratistidningen City var därför ett riktigt beslut, menar han.
Fortfarande står papperstidningen för 80 procent av annonsintäkterna, och där sjunker upplagan kontinuerlig. 2015 uppgick de totala intäkterna från annonser till 468 miljoner kronor, jämfört med 545 året innan. I årsredovisningen som skickades in i somras skriver ledningen att 2016 präglas av fallande upplagor och minskade intäkter från pappersupplagan, vilket kommer ge ett sämre resultat än 2015.
Den utvecklingen kompenseras till viss del av att abonnemangen på e-tidning ökar, alltså en digital upplaga av papperstidningen som går att läsa i datorn eller på en läsplatta.
– Branschen satsade hårt på e-tidning för några år sedan. Därefter gick den in i en vilofas, men vi märker en nyvaknad efterfrågan från läsarna. Det tecknas nya abonnemang och det hade man inte förutsett för några år sedan när många lade ner sina ambitiösa satsningar på e-tidningar, säger Pontus Bodelsson.
Bodelsson beskriver 2015 som det första normalåret efter sammanslagningen av Sydsvenskan och HD. Redaktionellt planeras inga större förändringar, på företagsmarknad anställer man för utvecklingen av digitala tjänster, efter att minskat antalet säljtjänster under våren.
– Ledningen har även fattat beslut om att starta ett nytt affärsområde, event, med fokus på värdeskapande evenemang riktade mot olika yrkesgrupper, samtidigt som vi satsar på nya konsumentprodukter, säger Tomas de Souza, affärsområdeschef på Sydsvenskan.
När får vi se nischad nyhetssajt om skånsk sport?
– Jag har hört rykten om att det finns andra som funderar på det, men sport är ett jättestort intresseområde och vi har bra lag att bygga kring i Skåne. Vi tittar även på andra nischprodukter och sätt att ta fram produkter med värde stort nog för att folk ska vilja betala en prenumeration för dem, säger Tomas de Souza.
Inräknat ett försäljningsbolag och ett tryckeri som även har externa kunder uppgick omsättningen i koncernen HD-Sydsvenskan till 980 miljoner kronor, med ett resultat efter finansiella poster på 48 miljoner kronor. Det kan jämföras med året innan, då omsättningen låg på 1.057 miljoner kronor och resultatet på 16 miljoner.
Jennie Lorentsson