Hoodin i Malmö får sin största kund hittills i Riksbyggen. Byggkoncernen ska sälja in livsstilen i nya bostadsområden med hjälp av Hoodins teknik för att skapa skräddarsydda medieflöden för varje kvarter.
Genom att snappa upp den lokala lågstadieskolans Twitterinlägg, Instagrambilder från lekplatsen eller Facebookuppdateringar från företag och föreningar i området ska Hoodins mjukvara ge bostadsspekulanterna en känsla för kvarterets karaktär.
– Det gäller att sälja in området likaväl som själva bostaden, närområdets livsstil och vilka bekvämligheter det finns tittar man allt mer på, säger Hoodins vd Marcus Emne.
De närmaste 18 månaderna räknar han med att affären med Riksbyggen ska ge intäkter på över en miljon kronor. Parallellt har Hoodin nyligen skrivit avtal med Region Skåne om att skapa lokala medieflöden för en rad vandrings- och cykelleder i södra Sverige, däribland Skåneleden och Kattegattsleden. Den affären är något mindre men ändå betydande.
Bland Hoodins ägare finns Mats Lindoff, Nordic Innovation Invest och Menmo Ventures, som nyligen bytt namn till Djäkne Startup Studio. Inräknat konsulter sysselsätter bolaget ett tiotal personer med planen att dubbla den siffran under året.
Omsättningen för 2015 låg på cirka 1,3 miljoner kronor. Enligt Marcus Emne visar Hoodin i dag positivt kassaflöde.
– Vi tittar på att fylla på med mer riskkapital för att öka expansionstakten. Men inget är bestämt i dagsläget, säger han till Rapidus.
Styrelseordförande i Hoodin är Jan Halling. Han var tidigare vd för danska Politikens verksamhet inom gratistidningar, där de svenska upplagorna av Lokaltidningen ingår.
Erik Olausson