fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Toppår för skånska hamnar

De skånska hamnarna, från Helsingborg i norr till Ystad i söder, växer i omsättning och godsmängd . Ett ökat tryck från e-handel- och logistikföretag är en av orsakerna.

Hamnbolaget i Malmö, Copenhagen Malmö Port (CMP) redovisar en ökning med 3,4 procent av den totala godsmängden, från 14,5 miljoner ton till 15 miljoner ifjor. 

Nya direktiv för svavel i bunkerolja har inneburit en ökning av fartyg som bunkrar miljöbränsle i CMP:s hamnar, uppger vd Johan Röstin. Han är nöjd med årets resultat, som ännu inte är offentligt, och räknar med fortsatt tillväxt under 2016, trots en svag konjunktur. Anledningen är ett växande intresse från logistik- och e-handelsbolag att etablera sig nära hamnar.

Johan Rostin– Vi har flera konkreta affärer på gång av den typen, säger Johan Röstin till Rapidus.

2014 omsatte CMP 763 miljoner kronor med en vinst om 90 miljoner kronor, bokslutet för 2015 är ännu inte klart. 

Den positiva bilden bekräftas av Invest in Skånes affärsutvecklare inom handel och logistik, Lotta Sleight.

– Det jag ser från mitt område är ett ökat intresse bland internationella aktörer inom logistik- och e-handel som är kopplat till hamnen, säger hon till Rapidus

Helsingborgs hamn meddelar att de förväntar sig en vinst på 50 miljoner kronor för året som gått. Bakom vinsten syns nya samarbeten och volymökningar från företag som Maersk, Baltic Reefer, Boliden och SCA. 

Även Trelleborgs hamn ökade under 2015. Fler lastbilar och trailers än någonsin passerade hamnen, mest ökade trafiken från Tyskland och framförallt Polen. Hamnen hanterade även 11 miljoner ton gods, jämfört med 10,3 miljoner ton året innan. Kommunikationsansvarig Agneta Nilsson uppger att omsättningen för 2015 kommer ligga inom samma härad som 2014, då den landade på 231 miljoner kronor. 

I Ystad, som är en av Sveriges största hamnar för passagerartrafik, kan man summera att passagerartalet ökat med 1,5 procent. Ökningen har skett på existerande avgångar i hamnen som totalt under 2015 hade 3.460 anlöp av fartyg.

Olof Peterson

Emily Binks

De skånska hamnarna, från Helsingborg i norr till Ystad i söder, växer i omsättning och godsmängd . Ett ökat tryck […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Skånsk lyxtaxi växlar upp

    Privatchaufförsföretaget The Car köper Malmöbolaget A Limo. Affären är The Cars första förvärv och grundaren Tord Rosenlund utesluter inte fler. 

  • Tullkaos drabbar skånska företag

    Trumps handelskrig skapar stor osäkerhet bland skånska företag. USA hotar nu med höjda hamnavgifter och de senaste tilläggstullarna på stål och aluminum skapar nya problem. Handelskammaren varnar för att vi ännu inte sett alla effekter av tullkaoset.

  • Move By Bike tar sig ur krisen

    Efter långvariga finansiella problem kan lyckan ha vänt för Move By Bike. Bolaget har kommit ur rekonstruktion och en ny delårsrapport visar tillväxt och krafitigt minskad förlust. Vd Fredrik Videlycka pekar på framgångsfaktorn.

  • Ny vd i krisande Move By Bike

    Malmöbolaget Move By Bikes rekonstruktion förlängdes nyligen ytterligare. Nu blir Fredrik Videlycka permanent vd på efter att ha haft rollen som interim. Han siktar på att komma ur rekonstruktionen redan innan sommaren.

  • Move by Bike får förlängd frist

    Tingsrätten förlänger rekonstruktionen i det noterade Malmöbolaget Move by Bike. Som ett led i processen tar bolaget in nya pengar i en riktad emission.

  • Move by Bike tvingas till rekonstruktion

    Det noterade Malmöbolaget Move by Bike ansöker om rekonstruktion. Beskedet kommer efter en längre tids finansiella problem.

  • Klockan tickar för Move by Bike

    I november i fjol hade Malmöbolaget Move By Bike förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital. Senast i juli måste situationen vara löst för att bolaget inte ska riskera konkurs. Och nu har vd Lisette Hallström sagt upp sig.

  • Fortsatt nedåt för Sturup

    Swedavias statistik för april visar att antalet resenärer vid Malmö flygplats fortsätter att minska, minus 39 procent i år jämfört med i fjol. Flygplatsen är därmed sämst i klassen av alla Swedavias flygplatser.

  • Från storm till krasch för Maersk

    Det var en båt chartrad av Maersk som körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore för två veckor sedan. Olyckan är dock inte den enda som drabbat det danska rederiet på senare tid. Och aktiekursen har rasat.

  • Djupdykning för Sturup

    Trafiken på Malmö Airport fortsätter att gå ned. Nya siffror från Swedavia för februari visar att den skånska flygplatsen går sämst i landet. Så här mycket faller trafiken.