torsdag 21 november 2024

inloggad som

Toppår för skånska hamnar

De skånska hamnarna, från Helsingborg i norr till Ystad i söder, växer i omsättning och godsmängd . Ett ökat tryck från e-handel- och logistikföretag är en av orsakerna.

Hamnbolaget i Malmö, Copenhagen Malmö Port (CMP) redovisar en ökning med 3,4 procent av den totala godsmängden, från 14,5 miljoner ton till 15 miljoner ifjor. 

Nya direktiv för svavel i bunkerolja har inneburit en ökning av fartyg som bunkrar miljöbränsle i CMP:s hamnar, uppger vd Johan Röstin. Han är nöjd med årets resultat, som ännu inte är offentligt, och räknar med fortsatt tillväxt under 2016, trots en svag konjunktur. Anledningen är ett växande intresse från logistik- och e-handelsbolag att etablera sig nära hamnar.

Johan Rostin– Vi har flera konkreta affärer på gång av den typen, säger Johan Röstin till Rapidus.

2014 omsatte CMP 763 miljoner kronor med en vinst om 90 miljoner kronor, bokslutet för 2015 är ännu inte klart. 

Den positiva bilden bekräftas av Invest in Skånes affärsutvecklare inom handel och logistik, Lotta Sleight.

– Det jag ser från mitt område är ett ökat intresse bland internationella aktörer inom logistik- och e-handel som är kopplat till hamnen, säger hon till Rapidus

Helsingborgs hamn meddelar att de förväntar sig en vinst på 50 miljoner kronor för året som gått. Bakom vinsten syns nya samarbeten och volymökningar från företag som Maersk, Baltic Reefer, Boliden och SCA. 

Även Trelleborgs hamn ökade under 2015. Fler lastbilar och trailers än någonsin passerade hamnen, mest ökade trafiken från Tyskland och framförallt Polen. Hamnen hanterade även 11 miljoner ton gods, jämfört med 10,3 miljoner ton året innan. Kommunikationsansvarig Agneta Nilsson uppger att omsättningen för 2015 kommer ligga inom samma härad som 2014, då den landade på 231 miljoner kronor. 

I Ystad, som är en av Sveriges största hamnar för passagerartrafik, kan man summera att passagerartalet ökat med 1,5 procent. Ökningen har skett på existerande avgångar i hamnen som totalt under 2015 hade 3.460 anlöp av fartyg.

Olof Peterson

Emily Binks

De skånska hamnarna, från Helsingborg i norr till Ystad i söder, växer i omsättning och godsmängd . Ett ökat tryck […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Klockan tickar för Move by Bike

    I november i fjol hade Malmöbolaget Move By Bike förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital. Senast i juli måste situationen vara löst för att bolaget inte ska riskera konkurs. Och nu har vd Lisette Hallström sagt upp sig.

  • Fortsatt nedåt för Sturup

    Swedavias statistik för april visar att antalet resenärer vid Malmö flygplats fortsätter att minska, minus 39 procent i år jämfört med i fjol. Flygplatsen är därmed sämst i klassen av alla Swedavias flygplatser.

  • Från storm till krasch för Maersk

    Det var en båt chartrad av Maersk som körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore för två veckor sedan. Olyckan är dock inte den enda som drabbat det danska rederiet på senare tid. Och aktiekursen har rasat.

  • Djupdykning för Sturup

    Trafiken på Malmö Airport fortsätter att gå ned. Nya siffror från Swedavia för februari visar att den skånska flygplatsen går sämst i landet. Så här mycket faller trafiken.

  • Sturups minskning tillfällig

    Svenska medier larmade nyligen om att inrikesflygandet minskade under november. Rapidus har tittat närmare på statistiken från Malmö Airport, som bland annat sänktes av affärsresandets svaga utveckling.

  • Danska politiker vill flytta SAS

    Danska politiker vill flytta SAS huvudkontor till Köpenhamn. Det visar en rundringning som Rapidus gjort bland Folketingets näringspolitiska talespersoner.

  • Vingligt i Move By Bike

    Move By Bike köper konkurrent och avvärjer det akuta konkurshotet.

  • Lejonkulan: Kan Elonroad etablera standard för elvägar?

    – Ambition har en prislapp, säger Elonroads vd Karing Ebbinghuas som söker 100 Mkr i riskkapital.

  • Grönt fartyg banar väg för svensk metanol

    Maersks första gröna containerfartyg har nyligen döpts i Köpenhamn. Det förväntas bli en game changer för produktion av metanol i både Danmark och Sverige.

  • Parkster på väg över 1 miljard

    Lundabolaget Parkster kommer att bryta miljardvallen i omsättning i år.