De skånska hamnarna, från Helsingborg i norr till Ystad i söder, växer i omsättning och godsmängd . Ett ökat tryck från e-handel- och logistikföretag är en av orsakerna.
Hamnbolaget i Malmö, Copenhagen Malmö Port (CMP) redovisar en ökning med 3,4 procent av den totala godsmängden, från 14,5 miljoner ton till 15 miljoner ifjor.
Nya direktiv för svavel i bunkerolja har inneburit en ökning av fartyg som bunkrar miljöbränsle i CMP:s hamnar, uppger vd Johan Röstin. Han är nöjd med årets resultat, som ännu inte är offentligt, och räknar med fortsatt tillväxt under 2016, trots en svag konjunktur. Anledningen är ett växande intresse från logistik- och e-handelsbolag att etablera sig nära hamnar.
– Vi har flera konkreta affärer på gång av den typen, säger Johan Röstin till Rapidus.
2014 omsatte CMP 763 miljoner kronor med en vinst om 90 miljoner kronor, bokslutet för 2015 är ännu inte klart.
Den positiva bilden bekräftas av Invest in Skånes affärsutvecklare inom handel och logistik, Lotta Sleight.
– Det jag ser från mitt område är ett ökat intresse bland internationella aktörer inom logistik- och e-handel som är kopplat till hamnen, säger hon till Rapidus
Helsingborgs hamn meddelar att de förväntar sig en vinst på 50 miljoner kronor för året som gått. Bakom vinsten syns nya samarbeten och volymökningar från företag som Maersk, Baltic Reefer, Boliden och SCA.
Även Trelleborgs hamn ökade under 2015. Fler lastbilar och trailers än någonsin passerade hamnen, mest ökade trafiken från Tyskland och framförallt Polen. Hamnen hanterade även 11 miljoner ton gods, jämfört med 10,3 miljoner ton året innan. Kommunikationsansvarig Agneta Nilsson uppger att omsättningen för 2015 kommer ligga inom samma härad som 2014, då den landade på 231 miljoner kronor.
I Ystad, som är en av Sveriges största hamnar för passagerartrafik, kan man summera att passagerartalet ökat med 1,5 procent. Ökningen har skett på existerande avgångar i hamnen som totalt under 2015 hade 3.460 anlöp av fartyg.
Olof Peterson
Emily Binks