Helsingborgsbaserade Pyramid ser ut att öka byråintäkten med 20-25 procent under året till över 50 miljoner kronor. I somras anställdes första personen vid byråns Stockholmskontor och nu är bolaget på väg att skaffa sin första adress utanför Sverige med en etablering i Helsingfors.
Tillsammans med systerbyrån Petra, inriktad på webb- och mobilutveckling, sysselsätter Pyramid i dag 53 personer. I juli startade ledningen även varumärkesbyrån Graal, som i dagsläget sysselsätter en person med ytterligare en på väg in.
Verksamheten är nästen helt centrerad till Helsingborg men sedan ett år tillbaka har Pyramid en lokal i Stockholm och i somras värvades Mats Rönne, med ett förflutet som varumärkeschef på Ericsson och Electrolux, som första man på plats. Nu har turen kommit till Helsingfors, där bolaget börjat med att hyra ett kontor.
– Vi har en handfull finska kunder, eller kunder som har finska moderbolag, och var femte större kundförfrågan vi fått på sistone har kommit från ett finskt bolag, säger Pyramids vd och huvudägare Ulf Vanselius till Rapidus.
Bland de existerande finska kunderna nämner han Ruukki Construction, en del av stålproducenten SSAB, och IT-bolaget Enfo i Helsingfors.
I september drog Pyramid igång en ny årlig undersökning av de större svenska bolagens marknadssatsningar. Drygt 280 chefer på företag med en omsättning över 10 miljoner kronor svarade på enkäten och av dem räknar 40 procent med att öka sin marknadsföringsbudget nästa år. Bara 13 procent tror att den kommer minska.
Delar av den aptiten kommer Pyramid och Petra själva till del, Ulf Vanselius räknar med att öka den sammanlagda byråintäkten med 20-25 procent från 2014, då den slutade på 42,5 miljoner.
– Resultatet ser också ut att bli det bästa vi någonsin gjort, med nära ett tvåsiffrigt miljonbelopp på sista raden, säger han.
Pyramid är helt inriktat på kommunikation mellan företag. Bland de större skånska kunderna finns Duni, Höganäs och Alfa Laval.
Erik Olausson