torsdag 21 november 2024

inloggad som

Rekordår för Pyramid – expanderar till Finland

Helsingborgsbaserade Pyramid ser ut att öka byråintäkten med 20-25 procent under året till över 50 miljoner kronor. I somras anställdes första personen vid byråns Stockholmskontor och nu är bolaget på väg att skaffa sin första adress utanför Sverige med en etablering i Helsingfors.

Tillsammans med systerbyrån Petra, inriktad på webb- och mobilutveckling, sysselsätter Pyramid i dag 53 personer. I juli startade ledningen även varumärkesbyrån Graal, som i dagsläget sysselsätter en person med ytterligare en på väg in.

Verksamheten är nästen helt centrerad till Helsingborg men sedan ett år tillbaka har Pyramid en lokal i Stockholm och i somras värvades Mats Rönne, med ett förflutet som varumärkeschef på Ericsson och Electrolux, som första man på plats. Nu har turen kommit till Helsingfors, där bolaget börjat med att hyra ett kontor.

Ulf Vanselius– Vi har en handfull finska kunder, eller kunder som har finska moderbolag, och var femte större kundförfrågan vi fått på sistone har kommit från ett finskt bolag, säger Pyramids vd och huvudägare Ulf Vanselius till Rapidus.

Bland de existerande finska kunderna nämner han Ruukki Construction, en del av stålproducenten SSAB, och IT-bolaget Enfo i Helsingfors.

I september drog Pyramid igång en ny årlig undersökning av de större svenska bolagens marknadssatsningar. Drygt 280 chefer på företag med en omsättning över 10 miljoner kronor svarade på enkäten och av dem räknar 40 procent med att öka sin marknadsföringsbudget nästa år. Bara 13 procent tror att den kommer minska.

Delar av den aptiten kommer Pyramid och Petra själva till del, Ulf Vanselius räknar med att öka den sammanlagda byråintäkten med 20-25 procent från 2014, då den slutade på 42,5 miljoner.

– Resultatet ser också ut att bli det bästa vi någonsin gjort, med nära ett tvåsiffrigt miljonbelopp på sista raden, säger han.

Pyramid är helt inriktat på kommunikation mellan företag. Bland de större skånska kunderna finns Duni, Höganäs och Alfa Laval.

Erik Olausson

Helsingborgsbaserade Pyramid ser ut att öka byråintäkten med 20-25 procent under året till över 50 miljoner kronor. I somras anställdes […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Rapporter vecka 30

    Skånes största börsbolag Alfa Laval redovisade i förra veckan sitt andra kvartal. Det är den främsta fingervisning om vart konjunkturen är på väg som vi får från ett skånskt bolag. Här ser du hur det gick.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • Starkt från Alfa Laval

    Alfa Lavals aktie tog ett skutt uppåt när kvartalsrapporten presenterades i förra veckan. Rapidus samlar upp de skånska storbolagsrapporterna.