Lundabaserade Instant Advice tar in två miljoner kronor i en nyemission och får därmed två nya delägare. Samtidigt gör bolaget sin första kommersiella affär, genom ett samarbete med tand- och hudvårdsbolaget Beconfident.
De nya ägarna, Peter Sjöström och Lennart Davidsson, har lång erfarenhet från beteendevetenskap och ungdomsvård, områden som väger allt tyngre i kommande versioner av Instant Advice appar. Bland annat i en app för aknebehandling.
Akneappen är ett resultat av ett samarbete med Helsingborgsbolaget Beconfident, som tillverkar och säljer tandvårdsprodukter. För dem har Instant Advice tagit fram en app kopplad till tandblekningsprodukter. Genom att fylla i information om sin användning och resultat uppmuntras kunden att fullfölja behandlingen, även om resultat inte syns direkt.
Ytterligare samarbetsavtal är under diskussion uppger Mårten Rignell, och säger att det handlar om en internationell kund inom läkemedelsområde
Genom ett bildanalysprojekt som genomförs i samarbete med LTH är avsikten att uppgradera Instans Advices appar rent tekniskt. Projektet, som fått 100.000 kronor i Vinnovaanslag, avslutas under första halvåret 2016, sedan ska tekniken implementeras i apparna.
– Användaren tar en selfie, och sedan för appen statistik över hur produkten och behandlingen fungerar. En graf över hur aknen utvecklas visas för användaren, säger Instans Advice vd Mårten Rignell till Rapidus.
Instant Advice grundades 2007 av telekomprofilen Tord Wingren, läkaren Olof Jarlman och entreprenören Christer Denrell. En handfull konsulter och anställda arbetar i bolaget. Förtaget har tidigare i år lämnat in en patentansökan på delar av sin teknik.
Emily Binks