lördag 23 november 2024

inloggad som

Analys: Massives dominans sätter mycket på spel

mini_erikKort sagt: Nästan lika många skånska spelutvecklare jobbar i dag med Ubisofts storsatsning ”Tom Clancy’s The Divsion” som i alla andra skånska spelbolag tillsammans. En flopp kan få förödande konsekvenser för klustret i regionen, men just nu finns det få andra korgar att lägga äggen i.

Närmare 2.000 spelnördar, utvecklare och investerare minglar dessa dagar på årets upplaga av Nordic Game i Malmö, som även lockat utställare som amerikanska Microsoft, Autodesk och Intel, samt en stor handelsdelegation från Kanada. Det är en imponerande uppslutning, antalet deltagare är exempelvis runt tio gånger fler än på Internetworlds första skånska upplaga av Webbdagarna tidigare i veckan, och ett gott tecken på vitaliteten i regionens spelkluster, som bubblar och sjuder av aktivitet.

Den solklara lokala dominanten är Massive Entertainment, som bland annat suger upp stora delar av avgångsklasserna från yrkeshögskoleutbildningen The Game Assembly i Malmö. Sedan Ubisofts uppköp 2008 har spelstudion växt från 130 till 370 fast anställda, med planer på att värva ytterligare ett 30-tal det närmaste året.

Strax under 300 av Massives anställda arbetar i dag med ett enda projekt, det postapokalyptiska actionspelet ”Tom Clancy’s The Division”, där ett dödligt smittkoppsvirus på några veckor slår ut hela det amerikanska samhället. Satsningen är Malmöstudions största uppdrag någonsin och magnituden märks på flera sätt. I franska ägaren Ubisofts årsredovisning, som presenterades förra veckan, smögs nyheten ut att lanseringen av Tom Clancy-spelet skjuts fram ytterligare en gång, till början av 2016.

För Rapidus kommenterar Massives kommunikationschef Martin Hultberg förseningen med att ”det är ett komplicerat projekt och vi vill göra något som verkligen blir så bra som möjligt”. Att lanseringen skjuts upp behöver givetvis inte vara något negativt i sig, men det sätter ljuset på hur beroende Skånes spelkluster blivit av den förväntade framgången för en enda titel.

Vi ska inte glömma Tarsier Studios eller Nasdaq-noterade Kings Malmögren, som växt snabbt och förra året flyttade in i lokaler med plats för 100 medarbetare. Men dessa bolag förmår inte i dagsläget axla manteln om det värsta skulle inträffa och Ubisofts megasatsning blir en massiv flopp.

Samtidigt lever de klarast lysande stjärnorna bland småbolagen efter en annan logik, där småskaligheten ses som en garanti för konstnärlig frihet och jättevinsterna rakas hem utan någon nämnvärd tillväxt i personalstyrkan. Ett av de tydligaste exemplen är Mediocre. Som Rapidus rapporterade förra veckan omsatte studion 32 miljoner kronor under 2014, med nära 10 miljoner kronor i vinst efter skatt och finansiella poster. Inte illa för ett bolag med två anställda.

Andra som kan räknas in i denna kategori är Illusion Labs, prisbelönta tvåmannastudion Simogo och relativt anonyma Swedish Game Development, som har en handfull anställda och där vinstmarginalen pendlat mellan 40 och 80 procent de senaste åren.

Främst är det distributionsformen, med appar sålda via ApplesAppstore och Google Play, i kombination med satsningen på små och relativt enkla men kritikerrosade spel som gör det möjligt för dessa bolag att omsätta flera miljoner kronor per anställd. Det kan ses som en spegling i litet format av den dynamik som blivit allt vanligare i IT-världen: enkel uppskalning av teknik och affärsmodell gör att de riktigt framgångsrika bolagen har relativt få anställda. Twitter kan fortfarande räkna sin personalstyrka i enskilda tusental medan Facebook bara precis klättrat över 10.000 anställda. Whatsapp hade bara 55 anställda när det förra året köptes av just Facebook för hisnande 22 miljarder dollar.

Det är bara att gratulera de framgångsrika lokala spelentreprenörer som kan lägga fantastiska vinster på hög för att kunna satsa på vilda idéer, utan tanke på kommersiell bärighet. För oss andra återstår att hålla tummarna för att Massives smittkoppsvirus gör susen.

Kort sagt: Nästan lika många skånska spelutvecklare jobbar i dag med Ubisofts storsatsning ”Tom Clancy’s The Divsion” som i alla […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad