fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

 Öppen väg till aktiemarknaden – sedan börjar det svåra

|  , ,

HaskelKort sagt: Strömmen med nya bolag till de olika börslistorna fortsätter. Risken är uppenbar att såväl företagen själva som den allmänhet som köper in sig i bolagen underskattar de utmaningar som väntar. God kommunikation löser en del, men man kan aldrig rädda en dålig idé.

Av Anders Haskel, gästskribent

Igår kunde Rapidus berätta om förhoppningsbolaget Idogens nyemissionsplaner och att företaget, som är baseras på Ideon i Lund, planerar en listning på Aktietorget i juni. I sig själv rymmer nyheten ingen som helst dramatik. Snarare har det blivit ett rutinärende att rapportera om nya bolag på väg mot notering på någon av de mindre aktielistorna. Idogen får i det här sammanhanget helt enkelt stå som symbol för hur enkelt det blivit att ordna riskkapital till företag i tidig fas.

Tack vare framför allt First North och Aktietorget i kombination med en ovanligt aktieintresserad och spekulativt lagd allmänhet kan Sverige ståta med Europas kanske bästa klimat för unga bolag att söka kapital och notering på den publika aktiemarknaden.

Det måste i det stora hela betraktas som positivt eftersom det förmodligen ger möjlighet för ett och annat företag som inte annars fått chansen att gå hela vägen från tidig forskning till kommersiellt framgångsrik produkt.

Vad den aktieintresserade allmänheten tyvärr inte tycks inse, eller fullt ut vilja se, är de enorma risker som är förknippade med bolag i tidig fas. Även om exempelvis en vetenskaplig upptäckt för att behandla cancer kan låta fantastiskt intressant är det extremt många hinder som ska passeras innan en färdig produkt finns ute på marknaden.

Att aktier på de mindre listorna dessutom inte är någon snabb väg till hög avkastning speglas av det faktum att nästan hälften av de cirka 125 aktier som är noterade på Aktietorget står på minus hittills i år. Bilden skiljer sig inte på något avgörande sätt om vi i stället tar en titt på First North.

Den svaga aktieutvecklingen för ett stort antal av de mindre noterade bolagen kan ses i ljuset av att året har inletts rekordstarkt på den ”riktiga” börsen. För den som försökt hitta en vinnare genom att kasta pil på börslistorna har helt enkelt lyckan varit betydligt större om det är listan över Stockholmsbörsens storbolag som utgjort piltavla än om det är smålistorna som siktet varit inställt på.

Strömmen av nya bolag som vänder sig till aktiemarknaden visar dock att få tycks bekymra sig över detta faktum. Och så länge börsyran fortsätter lär strömmen av nya bolag fortsätta. Det är först när börsen är inne i nästa stora nedgång som nyintroduktionsfloden ebbar ut. Det är också då som de riktigt stora utmaningarna uppstår för de bolag som redan är inne på listorna, inte minst när de måste ut och söka ytterligare kapital. Eller för att citera aktielegendaren Warren Buffett ”det är när tidvattnet står lågt som vi får se vem som badar naken”. Risken är stor att det finns betydligt fler nakenbadare på de små aktielistorna än vad de flesta av oss just nu inser.

Vad kan då bolagen göra för att göra sig mer beredda på de utmaningar som oundvikligen uppstår förr eller senare? Mitt svar är kommunikation, förutsatt naturligtvis att bolaget har en idé eller affärsmodell som överhuvudtaget har förutsättningar att fungera (vilket tyvärr långt ifrån alla har).

Det fungerar inte med formuleringar på hemsidan som är totalt obegripliga för den som valde bort biologin eller kanske satt i andra tankar på fysik- och kemilektionerna på gymnasiet. Både forskningsframsteg och bakslag måste kommuniceras på ett så objektivt och tydligt sätt som möjligt. Bolagen måste också vårda sina aktieägare på liknande sätt som företag vårdar sina kunder. Samma sak gäller i aktievärlden som i övriga affärslivet. Det är betydligt enklare att sälja mer till en nöjd befintlig aktieägare eller kund än till en ny.

Det är lätt att bli naiv och tro att en notering är lösningen på alla framtida problem. Så är det inte. Det finns ingen tidning som med automatik börjar rapportera om positiva nyheter. Däremot kan bakslagen få större rubriker.

Kort sagt: Strömmen med nya bolag till de olika börslistorna fortsätter. Risken är uppenbar att såväl företagen själva som den […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Cirkulärt möbelbolag får in halv miljard

    Den dansk-svenska möbeluthyraren Nornorm stänger en runda på motsvarande 550 miljoner kronor. Bolaget backas bland andra av Ikea och H&M-arvingen Karl-Johan Persson.

  • Nya pengar tittar på Skåne

    Monterro, riskkapitalbolaget som investerar i mjukvarubolag, har rest 19 miljarder kronor i två nya fonder. – Öresundsregionen har många intressanta bolag och flera av dem finns i vår tratt, säger vd Gustav Lagercrantz om de nya pengarna.

  • Skånska bolag på väg mot börsen

    Rapidus skrev nyligen om life science-bolagens tynande tillvaro på börsen och en begynnande avnoteringsvåg. Men det finns många andra bolag som tvärtom vill in på börsen. Rapidus listar ett dussin som vi känner till.

  • Pitchtävling på Minc

    På fredag blir det pitchtävling på Minc. Investerarnätverket Yeos Ventures, med affäsängeln Hjalmar Antonsson, bjuder in sex bolag och lovar 250 000 kronor till vinnaren.

  • Life science-bolag på reträtt från börsen

    Flera av Lunds life science-bolag verkar släppa hoppet om att börsen ska vara en plats för att locka riskkapital. Rapidus noterar nio avhopp från börsen under 2025. Prostalund, med huvudägaren Mats Alyhr, är det senaste exemplet.

  • ”Vissa borde inte ha kommit till börsen”

    I noteringsyran för ett par år sedan släpptes förhoppningsbolag som inte var redo in på listorna – och life science-sektorn är överrepresenterad. Det menar Aktiespararnas chefsjurist Sverre Linton. 

  • Hon är sommarens skånska emissionsdrottning

    Trots en skakig kapitalmarknad har entreprenörer från såväl life science som tech lockat investerare. Mest har Hansa Biopharma rest, med den nya vd:n Renee Aguiar Lucander. Rapidus har sammanställt sommarens nyemissioner.

  • Skånska nyemissioner drog in 1,3 mdr

    Hansa Piopharma tog in mest pengar i sommar, medan Beammwave och Pila Pharma gjorde de mest överteckande. Långt ifrån alla bolag nådde dock sina mål med emissionerna. Här är hela listan.

  • Insynspersoner tankar aktier

    Den nytillträdda Kjell-toppen Sandra Gadd har under sommaren och hösten storshoppat aktier i prylkedjan. Även andra insynspersoner i skånska bolag har passat på att köpa aktier när kurserna har dalat. Det visar Rapidus koll.

  • Spotlight startar nyhetssajt

    Spotlight lanserar en nyhetssajt som bevakar bolag och tillgångar som är noterade på företagets egen aktiemarknad. Vid rodret sitter en Rapidus-veteran, tidigare chefredaktör Niclas Lindstrand.