Från skånskt håll föredrar man ett Sundsöverskridande parlament överst i en gemensam organisation, medan ett gemensamt varumärke som Greater Copenhagen bör vara underordnat och frivilligt.
Det pågår just nu en utredning om hur Øresundskomiteens framtida organisation ska ut, med tjänstemän från både Skåne och Danmark i arbetsgruppen. Till kommitténs junimöte ska ett förslag finnas klart och Danmarks egna initiativ Greater Copenhagen gör frågan än mer aktuell och komplex.
En önskan från skånska politiker, från båda blocken, är en utvecklad kommitté som omfattar fler eller alla skånska kommuner, samt de 46 danska som ställt sig bakom Greater Copenhagen-projektet.
– Min och Region Skånes uppfattning är att det behövs ett Sundsöverskridande parlament som jobbar med frågor som gränshinder. Greater Copenhagen är mer av ett brandingprojekt och kan vara ett frivilligt samarbete som ligger under ett sådant parlament, säger Carl Johan Sonesson, moderat och andre vice ordförande för regionstyrelsen.
Enligt Sonesson skulle ett utvidgat parlament, där även kommunförbundet får plats, göra hela Öresundsregionen till tung part som kan förhandla med både svenska och danska staten.
Regionstyrelsens ordförande, socialdemokraten Henrik Fritzon, vill inte gå händelserna i förväg men ser också gärna en lösning där en skånsk-dansk organisation har det övergripande ansvaret för Öresundsrelaterade frågor, där Greater Copenhagen-konceptet kan vara en del.
– Vi är inne i ett skede där vi ser över Øresundskomiteens organisation, och tittar på en modell som Greater Copenhagen skulle kunna vara en del av. För oss är Greater Copenhagen inte någon stor grej, men vi kan använda det i interkontinental marknadsföring av regionen, exempelvis i Asien och USA där Skåne och enskilda städer inte är så kända, säger Fritzon till Rapidus.
För Peter Danielsson, moderat kommunstyrelseordförande i Helsingborg, är det självklart att använda det internationellt starkaste varumärket, men för tidigt att uttala sig som ett Öresundsparlament.
– Exakt hur organisationen ska se ut kan jag inte säga i dag, det ska vi forma tillsammans. Men vi behöver göra ett ryck med Øresundskomiteen och revitalisera den, inte lägga ner den som föreslagits från vissa håll i Danmark, säger Danielsson till Rapidus.
Han kan tänka sig utvecklingsprocesserna för en förnyad parlamentarisk organisation och för marknadsföringsgrenen Greater Copenhagen går i olika tempo.
– En organisation som bygger på samverkan mellan svenska och danska kommuner och regioner med ett tydligt uppdrag att utveckla våra regioner måste vara politiskt välförankrad, en smalare del som jobbar med den internationella marknadsföringen skulle man kunna gå snabbare fram med.
I inledningsskedet var Greater Copenhagen ett projekt som av flera danska aktörer gärna kunde få ersätta Øresundskomiteen, men den inställningen har förändrats.
– Det senaste förslaget som man diskuterar nu har ett Öresundsgemensamt perspektiv som handlar om mycket mer än marknadsföring. Jag förstår att marknadsföringen är eftersatt, men man kan inte släppa fokus på att få bort gränshinder och att ta itu med vardagsfrågor som hindrar en positiv tillväxt, säger Anders Almgren, socialdemokrat och ordförande för kommunstyrelsen i Lund.
Jennie Lorentsson