Infrastrukturminister Anna Johansson besökte idag Malmö och deltog i en debatt med lokala näringslivsrepresentanter om offentlig-privat samverkan. Flera länder, däribland Storbritannien och grannlandet Danmark, tillämpar modellen flitigt medan Sverige endast har ett exempel, Arlandabanan.
– Det vore oansvarigt att inte ens överväga offentlig-privat samverkan, men det beror också på formerna, säger infrastrukturministern som är beredd att öppna för möjligheten.
Hon gjorde ett framträdande på arrangemanget Financial Meetings Øresund i Malmö.
– Vi behöver identifiera ett lämpligt mindre projekt. Ett begränsat projekt, till exempel en bro, säger Anna Johansson till Rapidus systertjänst Nytt från Öresund.
En het fråga är höghastighetsbanan som i nuläget bara är en vision, men i teorin sträcker sig från Stockholm till Köpenhamn. Trots att en förhandling tillsatts på regeringsnivå är ärendet inte prioriterat.
– Vi vill utöka befintliga Öresundsbron innan man gör något nytt. Höghastighetsbanan ligger inte överst i högen, säger Anna Johansson.
Den svenska infrastrukturen gällande tåg går minst sagt att förbättra, stambanorna har bland den lägsta kvalitén i Europa.
– Vi har ett åldersdigert järnvägsnät i Sverige med så många banor där höghastighetståg och långsamtgående tåg delar banor, säger ministern.
Offentlig-privat samverkan innebär att privata aktörer finansierar nationella projekt tillsammans med statliga medel. Svenska Arlandabanan är en järnvägsförbindelse till Arlanda flygplats som börjar strax söder om Rosersberg och utgår från Ostkustbanan. För underhåll och drift står A-train AB istället för Trafikverket, som brukar vara fallet i Sverige. /Emily Binks