fredag 4 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

IT-system för webbutiker nytt ben för digital matthandel

Under 2014 omsatte den relativt anonyma e-handelskoncernen CarpetVista i Malmö 175 miljoner kronor på att sälja mattor och konstglas till världens alla hörn. I ett nytt dotterbolag satsar ledningen delar av pengaflödet på att lansera sitt hembyggda IT-system för webbutiker. Bland konkurrenterna finns bland andra Ebay-ägda Magento.

CarpetVista har sedan starten 2005 använt sig av egenutvecklad mjukvara för att sköta allt från logistik och lagerhantering till marknadsföring. Att försäljningen är fokuserad på handknutna mattor, som bara finns i enskilda exemplar, ställer andra krav på IT-systemet än i webbshoppar som säljer exempelvis böcker och Bluray-skivor i stora serier.

Ludvig Friberger− Att plocka ihop en mängd olika IT-lösningar som redan finns är också jobbigt eftersom det blir komplicerat att få dem att prata med varandra, säger Ludvig Friberger till Rapidus.

Tillsammans med Hossein Sadr står han som grundare och 90-procentig ägare till CarpetVista-koncernen, som även inkluderar systerbolagen ArtglassVista och RugVista. Omsättningen har de senaste åren stigit med runt 30 procent om året till 175 miljoner kronor 2014. Vinsten ökade samtidigt från 20 till 31 miljoner. Verksamheten är förlagd till Limhamn, söder om Malmö, men CarpetVista är i färd med att upprätta ett stort automatiserat lager ett stenkast från Ikeas nya kontorscenter i Svågertorp.

Ett annat exempel på den ökande graden av automatisering som präglar branschen är algoritmerna som hanterar CarpetVistas marknadsföring. Den sker främst genom Google-annonser bredvid specifika sökord, där priset för annonsen sätts genom auktion för varje sökord.

− Vi har runt 110.000 olika sökbegrepp vi budar på, på 18 olika språk. Det hade varit alldeles för svårt och kostsamt att göra manuellt, säger Ludvig Friberger.

Koncernen knoppar nu av mjukvaran i nybildade dotterbolaget Indexera Software Development. Inititalt kommer två av koncernens 47 anställda jobba i det nya bolaget, men ytterligare ett par nyrekryteringar väntar det närmaste året. Lanseringen av IT-systemet är planerad till sommaren och bolaget tar därmed upp kampen med bland andra Ebay-ägda Magento, som funnits på marknaden sedan 2008.

− Magento har också en open source-baserad lösning, men den hanterar främst det som syns för kunden. Vi hanterar hela flödet, säger Ludvig Friberger.

Medgrundaren Hossein Sadr utsågs till årets företagare i Malmö  2013.

Erik Olausson

Under 2014 omsatte den relativt anonyma e-handelskoncernen CarpetVista i Malmö 175 miljoner kronor på att sälja mattor och konstglas till […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.