torsdag 16 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Höst – strålande tider för Lijeholmens

När höstmörkret kryper på är det högsäsong för levande ljus. Anna Lundqvist, vd för Liljeholmens Group med huvudkontor i Malmö, berättar om bolagets omprofilering, prispressen från Ikea och lönsamhetsproblemen.

– Ljuskonsumtionen är väldigt säsongsberoende. Vi bränner fler ljus när mörkret faller. 40 procent av omsättningen kommer under julen. Men å andra sidan så har vi ljus med oss hela året vid dop, födelsedagar, begravningar och festliga tillfällen, säger Anna Lundqvist, vd på Liljeholmens Group.

Anna Lundqvist

I Liljeholmens Group ingår stearinljusfabriken i småländska Oskarshamn, Skånska stearinljusfabriken i Ängelholm, det danska säljbolaget Asp-Holmblad och det tyska säljbolaget Gies Kerzen. Huvudkontoret ligger i centrala Malmö.

Koncernen ägs av två family offices, den framlidne finansmannen Sten K Johanssons Tibia i Malmö med 67 procent och Göteborgsbaserade Marknadspotential.

Koncernen äger även en fabrik i Portugal, som dock är under nedläggning på grund av många års dålig lönsamhet. Mer om det sen.

Anna Lundqvist klev in som vd hösten 2021.

Öppnar butik i Malmö

– När jag tillträdde som vd fick jag uppdraget att bygga upp huvudkontoret. Nu är vi ute på en varumärkesresa där vi har ökat produktportföljen och lyft upp det gamla arvet.

Även det gamla arvet återkommer vi till. Fokus idag ligger på att stöpa om bolaget, genom att bredda sortimentet och öka synligheten. Om några veckor öppnar Liljeholmens en popup-butik i centrala Malmö, för att testa modellen att sälja direkt till konsument.

Liljeholmens producerar cirka 10 000 ton ljus per år och är sedan länge kunglig hovleverantör. Det är just premiumsegmentet bolaget nischat in sig på, för konkurrensen i ljusbranschen är tuff. Jättar som Ikea och Biltema kränger ljus i storpack till låga priser.

”Vi kan aldrig konkurrera med pris.”

anna lundqvist

– Vi kan aldrig konkurrera med pris. Vi kan prata om kvalitet och hållbarhet och på så sätt få kunden att betala det lilla extra. Vi har en bas av kunder som är väldigt intresserade av kvalitet.

Liljeholmens stearinfabrik använder stearin, som görs av en blandning av fettsyror, till sina ljus. Den stora materialkonkurrenten är paraffin, som utvinns ur petroleum.

– Paraffin är billigare, men det släpper ut sju gånger mer koldioxid, och det sotar och osar mer än stearin. Vi vill göra hållbara ljus och i slutändan handlar det inte enbart om pris, utan om själva hantverket, brinntiden och miljön.

Stänger ful-fabriken

Just paraffin användes i ljustillverkningen i den nedlagda fabriken i Portugal. Ljusen därifrån skickades till den tyska marknaden och såldes hos dagligvarujättar som Aldi och Lidl.

– Fabriken i Portugal producerade en helt annan typ av produkt, en lågprisprodukt. Beslutet att lägga ner fabriken, som varit olönsam sedan 2006, har växt fram över tid och nu har vi konsoliderat verksamheten för att göra det vi är bra på. Exempelvis tillverkade vi en del hållbara stearinljus i Portugal som säljs i Norden och vi analyserar nu istället vilka nya maskininvesteringar vi ska göra i Oskarshamn.

Svenskarna konsumerar mest ljus i Europa. I Norden konsumeras fyra kilo ljus per år och person, medan en person i Spanien snittar på ett halvt kilo, enligt European Candle Manufacturers Association.

Går med förlust

I fjol landade Liljeholmens omsättning på nära 600 miljoner kronor. Resultatet blev minus 8,7 Mkr. Det negativa resultatet beror enligt Anna Lundqvist på omstruktureringskostnader i Tyskland. När fabriken i Portugal är nedlagd räknar dock Lundqvist med bättre siffror framöver.

– Vi har märkt av intresse från helt nya kunder, bland annat amerikanska kunder som säljer nordiska varumärken. Även den brittiska dagligvarukedjan Ocado, som är Europas största e-handel för mat, vill ha våra produkter. Vi har hittat vår nisch och nu söker vi distributörer, agenter och kunder som vill ha bättre alternativ.

Liljeholmens fabrik vid Danvikstull i Stockholm 1937

Och det gamla arvet som nämndes tidigare? Det var tidningsmakaren Lars Johan Hierta, kvällstidningen Aftonbladets grundare, som fick syn på nymodigheten stearin för snart 190 år sedan, närmare bestämt i London 1837. Två år senare startade han Liljeholmens tekniska fabrik i Stockholm tillsammans med kemisten Johan Michaëlson.

Bara två år senare flyttade den till större lokaler i Danvikstull på Södermalm i Stockholm, där den låg tills den nuvarande fabriken var färdigbyggd i Oskarshamn 1970. Ni som har läst den klassiska romanen Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström minns kanske att huvudpersonens första jobb i Stockholm var på Liljeholmens stearinfabrik.

– Förra året köpte vi Skånska stearinljusfabriken i Ängelholm, där har vi en liten men högkvalitativ produktion. Om vi köper fler fabriker vet jag inte, men vi är öppna för olika lösningar, säger Anna Lundqvist.

Martin Linderoth

När höstmörkret kryper på är det högsäsong för levande ljus. Anna Lundqvist, vd för Liljeholmens Group med huvudkontor i Malmö, berättar om bolagets omprofilering, prispressen från Ikea och lönsamhetsproblemen.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår