måndag 22 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Oviss framtid för Massive

Den franska dataspelskoncernen Ubisoft går kräftgång och har börjat sälja delar av verksamheten. Med det är ännu oklart vad det betyder för Massive i Malmö, vars senaste två spel fick svala mottaganden på marknaden.

Malmöstudion har de senaste par åren lanserat två stora titlar: Star Wars Outlaws i augusti 2024 och Avatar: Frontiers of Pandora i december 2023, efter förseningar. Den initiala planen för Avatar-spelet var att släppa det i anslutning till filmen ”Avatar: The Way of Water”, som hade premiär ett år före spelet.

Spelen fick blandade recensioner, mest positiva. Branschmedier rapporterar att spelen underpresterade i försäljningssiffror under de första månaderna jämfört med populära Massive-titlar som The Division.

Enligt uttalanden från franska Ubisofts vd Yves Guillemot uppnådde Star Wars-spelet inte heller koncernens försäljningsmål. En artikel i magasinet Video Game Chronicle listar Star Wars Oulaws på 47:e plats över de mest sålda spelen i Europa 2024. Det innebär att det sålde mindre än det konkurrerande spelet Star Wars Jedi Survivor, som släpptes ett år tidigare.

Vd:ns uttalande bekräftas i det svenska bolaget Ubisoft Entertainment Swedens årsredovisning, det vill säga Massives:

”De senaste åren har konkurrensen om spelarna ökat markant, vi ser att spelarna är mer selektiva med sina köp samtidigt som det släpps fler stora titlar på marknaden.”

Statistik från organisationen Video Games Europe visar att den europeiska spelbranschen växer årligen. 2024 omsatte branschen 26,8 miljarder euro.

Men den franska koncernen Ubisoft lider alltjämt finansiella problem de senaste åren. I koncernredovisningen för det senaste räkenskapsåret, som slutade sista mars 2025, framgår det att omsättningen sjönk med 20 procent – till cirka 1,85 miljarder euro. Yves Guillemot inleder vd-ordet på följande vis: ”Det har varit ett utmanande år för Ubisoft”.

Besparingar och försäljningar

Koncernen har inlett ett kostnadsbesparingsprogram som Guillemot kallar för en ”genomgripande omvandling av Ubisoft”. Bland annat har personalstyrkan minskats med mer än 1 200 personer på ett år – till nästan 17 800 anställda. Även Massive har minskat antalet anställda i Sverige, från 821 personer i mars i fjol till 759 i år.

Ubisoft har också börjat sälja av speltitlar. Kinesiska spelfonden Tencent, som bland annat äger Sharkmob i Malmö, förvärvade tidigare i år 25 procent av rättigheterna till flaggskeppen Assassins Creed, Far Cry och Rainbow Six. I augusti sålde Ubisoft rättigheterna till ytterligare fem titlar till Atari.

”Vi är fast beslutna att gå längre, med ytterligare besparingar på minst 100 miljoner euro under de kommande två åren för att driva på strukturella effektiviseringar och stärka fundamentet i vår organisation”, skriver Yves Guillemot.

Hur detta kommer att påverka Malmöstudion är ännu oklart. Massives PR-chef David Antell hänvisar alla Rapidus frågor till Ubisoft på koncernnivå.

– Det är våra ägare Ubisoft som besvarar alla affärsfrågor/marknadsfrågor, då vi är ett produktionskontor, skriver han i ett mail.

Rapidus har också sökt Ubisoft nordiska kontor och fått följande svar:

– Normalt så kommenterer vi inte på räkenskaper, omstruktureringer och liknande, men jeg har skickat vidare dina frågor till vårt Global Communication Team, skriver Jonas Damholt, kommunikationschef för Ubisoft Nordics.

Massive har likt moderbolaget brutet räkenskapsår mellan april och mars. De senaste siffrorna visar att bolagets omsättning minskat för andra året i rad, från över miljarden för två år sedan till 923,5 miljoner kronor i år. Likaså resultatet efter finansiella poster, som på två år gått från 97,6 Mkr till 89,9 Mkr. Detta speglar dock inte försäljningen av studions spel, som sker i andra delar av koncernen.

Emiliano Strauss

Den franska dataspelskoncernen Ubisoft går kräftgång och har börjat sälja delar av verksamheten. Med det är ännu oklart vad det betyder för Massive i Malmö, vars senaste två spel fick svala mottaganden på marknaden.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Från exitdepp till nystart

    ,
    I senaste avsnittet av Rapidus podd Lejonkulan: En AI-tjänst som effektiviserar och automatiserar säljteamens arbete, det är idén till startupen […]


  • EU får spelbolagen att se rött 

    En debatt rasar om spelindustrins viktigaste inkomstkälla: köp inuti spelen. En omtolkning av riktlinjer riskerar att sätta krokben för industrins framtida tillväxt, anser branschen.

  • Game Habitat flyttar in på Minc

    Lokalerna vid Södertull blev för dyra för Game Habitat efter medlemsbortfall. Nu blir spelutvecklingshubben inneboende och flyttar i vår in till startuphuset Minc.

  • Svag ljusning i spelbranschen

    Det är oroliga tider för spelutvecklare. Men när årets spelutvecklarindex nu släpps är spelhubben Game Habitat ändå optimistisk. Omsättning och resultat i de skånska spelbolagen ökade förra året.

  • Ljus i gamingtunneln

    Det är dystra tider för många spelutvecklare, inte minst de stora. Men i myllan med mindre indiestudior i Malmös gömmer sig ofta guldkorn. Här är bolagen att hålla koll på i vinter.

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Nya spelutvecklare i hamn

    Nu är det klart vilka spelutvecklingsföretag som kommer att delta i Haven, startprogrammet som körs av Game Habitat och Minc.

  • Nytt intag till Malmös spel-accelerator

    Det blir en andra omgång av Haven, startup-programmet för spelbranschen. Nu är ansökan öppen för nybildade spelutvecklare.

  • Några tröstande ord till spelbolagen

    Investerarna har inte försvunnit – de investerar bara mindre. Det var ett av budskapen till spelutvecklarna från investerarpanelen vid Nordic Games i Malmö.

  • Nytt spel från ensamvargen

    Victor Ågren gjorde succé 2019 med spelet My Friend Pedro som han utvecklat helt ensam. Nu uppges Malmö-utvecklaren vara på gång med ett nytt spel.

  • Malmöstudio får flygande start

    Den nystartade spelstudion Dead Astronauts har fått en flygande start med drygt 40 miljoner kronor på fickan. Studion ska utveckla ett äventyrsspel som ska locka en bred publik.