torsdag 28 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Så lockade han fastighetsjätten

|  ,
|  

Han mejlade mailade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst för att skapa företagsfilmer. 

Explainers AI-baserade videotjänst heter Videobuddy. Den gör det möjligt för företag och organisationer att skapa skräddarsydda marknadsföringsfilmer på kort tid. Den senaste kunden att ansluta sig till tjänsten är statliga Svensk Exportkredit. På kundlistan finns även AAK, Tetra Pak, Skånes fotbollförbund, Övik Energi och Ovako.

Anton Ewetz

– Videobuddy är ett dotterbolag till Explainer, som ägs av mig och Erik Selin. I grunden handlar det om att företag och organisationer, som är våra främsta kunder, kan göra AI-genererade filmer och genom tjänsten styra allting själva, säger Explainers huvudägare Anton Ewetz, som grundat bolaget tillsammans med Rasmus Bergmark. 

Hur kom Erik Selin in i bilden?

– Videobuddy har funnits i tre, fyra år. När jag grundade bolaget så skickade jag ett mejl till Erik, eftersom alla bolag han har gått in i har gått bra. Det tog bara någon timme, sedan ringde han upp och vi träffades. Då pratade vi mest om mänskliga värderingar i stort. Sedan tror jag att Erik gick in i bolaget med ambitionen att göra företagskommunikation mer tillgänglig. 

SaaS-baserade Videobuddy är en prenumerationstjänst och förra året hade bolaget återkommande intäkter (ARR: Annual Recurring Revenue) på närmare 5 miljoner kronor, från cirka 120 kunder. 

Precis innan sommaren tog Videobuddy in 2 Mkr i en riktad nyemission. Pengarna ska användas till att vidareutveckla tjänsten. 

– Jag och Erik försvarade våra andelar och i emissionen fick vi upp bolagsvärderingen till 50 miljoner kronor. Vi har trampat in på ett spännande behov när det kommer till kommunikation till företag och organisationer, säger Anton Ewetz. 

Explainers omsättning har pendlat kraftigt de senaste åren, från 8,5 Mkr 2020 till drygt 12 Mkr under pandemiåren. 2023 landade omsättningen 10,8 Mkr och fjolårets omsättning blev 6,8 Mkr, med en blygsam vinst på knappt 200 000 kronor. Målet framåt är att växa kundstocken. 

– Omsättningen har tydligt påverkats av nedgången i konjunkturen. Men vi valde att växla upp under lågkonjunkturen och har nu hittat en bättre prisbild. På sikt ska vi bredda erbjudandet och erbjuda tjänsten till en låg kostnad för att få in fler prenumeranter världen över. Målet är att ligga på 7 miljoner kronor i ARR vid årsskiftet. 

Det är ingen nyhet att AI slagit stort det senaste åren, och det finns en uppsjö AI-tjänster på marknaden.

Så hur sticker man ut i bruset?

– Jag tror att den mänskliga faktorn behövs. Allt handlar inte bara om ettor och nollor. Vår största konkurrent är kanske missuppfattningen om att allt inom AI är gratis. De som använder vår tjänst vill ha support för att exempelvis få till rätt typsnitt och rätt branding. Då måste det få kosta lite.

Martin Linderoth

Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer. 


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Safeture-profil släpper skådespelar-AI

    Andreas Rodmans nya bolag Lingotion lanserar sin första kommersiella produkt för spelutvecklare: AI som får karaktärer att agera självständigt och mer trovärdigt än i dagens dataspel.

  • Klang AI toppar styrelsen

    Dubblade intäkter och en glödhet Europamarknad får Klang AI att trycka på gasen. Nu plockar bolaget in sina kändisinvesterare i styrelsen för att navigera expansionen.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.