Han mejlade mailade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst för att skapa företagsfilmer.
Explainers AI-baserade videotjänst heter Videobuddy. Den gör det möjligt för företag och organisationer att skapa skräddarsydda marknadsföringsfilmer på kort tid. Den senaste kunden att ansluta sig till tjänsten är statliga Svensk Exportkredit. På kundlistan finns även AAK, Tetra Pak, Skånes fotbollförbund, Övik Energi och Ovako.

– Videobuddy är ett dotterbolag till Explainer, som ägs av mig och Erik Selin. I grunden handlar det om att företag och organisationer, som är våra främsta kunder, kan göra AI-genererade filmer och genom tjänsten styra allting själva, säger Explainers huvudägare Anton Ewetz, som grundat bolaget tillsammans med Rasmus Bergmark.
Hur kom Erik Selin in i bilden?
– Videobuddy har funnits i tre, fyra år. När jag grundade bolaget så skickade jag ett mejl till Erik, eftersom alla bolag han har gått in i har gått bra. Det tog bara någon timme, sedan ringde han upp och vi träffades. Då pratade vi mest om mänskliga värderingar i stort. Sedan tror jag att Erik gick in i bolaget med ambitionen att göra företagskommunikation mer tillgänglig.
SaaS-baserade Videobuddy är en prenumerationstjänst och förra året hade bolaget återkommande intäkter (ARR: Annual Recurring Revenue) på närmare 5 miljoner kronor, från cirka 120 kunder.
Precis innan sommaren tog Videobuddy in 2 Mkr i en riktad nyemission. Pengarna ska användas till att vidareutveckla tjänsten.
– Jag och Erik försvarade våra andelar och i emissionen fick vi upp bolagsvärderingen till 50 miljoner kronor. Vi har trampat in på ett spännande behov när det kommer till kommunikation till företag och organisationer, säger Anton Ewetz.
Explainers omsättning har pendlat kraftigt de senaste åren, från 8,5 Mkr 2020 till drygt 12 Mkr under pandemiåren. 2023 landade omsättningen 10,8 Mkr och fjolårets omsättning blev 6,8 Mkr, med en blygsam vinst på knappt 200 000 kronor. Målet framåt är att växa kundstocken.
– Omsättningen har tydligt påverkats av nedgången i konjunkturen. Men vi valde att växla upp under lågkonjunkturen och har nu hittat en bättre prisbild. På sikt ska vi bredda erbjudandet och erbjuda tjänsten till en låg kostnad för att få in fler prenumeranter världen över. Målet är att ligga på 7 miljoner kronor i ARR vid årsskiftet.
Det är ingen nyhet att AI slagit stort det senaste åren, och det finns en uppsjö AI-tjänster på marknaden.
Så hur sticker man ut i bruset?
– Jag tror att den mänskliga faktorn behövs. Allt handlar inte bara om ettor och nollor. Vår största konkurrent är kanske missuppfattningen om att allt inom AI är gratis. De som använder vår tjänst vill ha support för att exempelvis få till rätt typsnitt och rätt branding. Då måste det få kosta lite.
Martin Linderoth