fredag 10 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Så lockade han fastighetsjätten

|  ,
|  

Han mejlade mailade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst för att skapa företagsfilmer. 

Explainers AI-baserade videotjänst heter Videobuddy. Den gör det möjligt för företag och organisationer att skapa skräddarsydda marknadsföringsfilmer på kort tid. Den senaste kunden att ansluta sig till tjänsten är statliga Svensk Exportkredit. På kundlistan finns även AAK, Tetra Pak, Skånes fotbollförbund, Övik Energi och Ovako.

Anton Ewetz

– Videobuddy är ett dotterbolag till Explainer, som ägs av mig och Erik Selin. I grunden handlar det om att företag och organisationer, som är våra främsta kunder, kan göra AI-genererade filmer och genom tjänsten styra allting själva, säger Explainers huvudägare Anton Ewetz, som grundat bolaget tillsammans med Rasmus Bergmark. 

Hur kom Erik Selin in i bilden?

– Videobuddy har funnits i tre, fyra år. När jag grundade bolaget så skickade jag ett mejl till Erik, eftersom alla bolag han har gått in i har gått bra. Det tog bara någon timme, sedan ringde han upp och vi träffades. Då pratade vi mest om mänskliga värderingar i stort. Sedan tror jag att Erik gick in i bolaget med ambitionen att göra företagskommunikation mer tillgänglig. 

SaaS-baserade Videobuddy är en prenumerationstjänst och förra året hade bolaget återkommande intäkter (ARR: Annual Recurring Revenue) på närmare 5 miljoner kronor, från cirka 120 kunder. 

Precis innan sommaren tog Videobuddy in 2 Mkr i en riktad nyemission. Pengarna ska användas till att vidareutveckla tjänsten. 

– Jag och Erik försvarade våra andelar och i emissionen fick vi upp bolagsvärderingen till 50 miljoner kronor. Vi har trampat in på ett spännande behov när det kommer till kommunikation till företag och organisationer, säger Anton Ewetz. 

Explainers omsättning har pendlat kraftigt de senaste åren, från 8,5 Mkr 2020 till drygt 12 Mkr under pandemiåren. 2023 landade omsättningen 10,8 Mkr och fjolårets omsättning blev 6,8 Mkr, med en blygsam vinst på knappt 200 000 kronor. Målet framåt är att växa kundstocken. 

– Omsättningen har tydligt påverkats av nedgången i konjunkturen. Men vi valde att växla upp under lågkonjunkturen och har nu hittat en bättre prisbild. På sikt ska vi bredda erbjudandet och erbjuda tjänsten till en låg kostnad för att få in fler prenumeranter världen över. Målet är att ligga på 7 miljoner kronor i ARR vid årsskiftet. 

Det är ingen nyhet att AI slagit stort det senaste åren, och det finns en uppsjö AI-tjänster på marknaden.

Så hur sticker man ut i bruset?

– Jag tror att den mänskliga faktorn behövs. Allt handlar inte bara om ettor och nollor. Vår största konkurrent är kanske missuppfattningen om att allt inom AI är gratis. De som använder vår tjänst vill ha support för att exempelvis få till rätt typsnitt och rätt branding. Då måste det få kosta lite.

Martin Linderoth

Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer. 


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Alixlabs i Lejonkulan

    ,
    I veckans avsnitt av Lejonkulan gästas Jan Dahlqvist av halvledarkrymparen Alixlabs vd och medgrundare Jonas Sundquist.  Som Rapidus tidigare rapporterat […]


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Safeture-profil släpper skådespelar-AI

    Andreas Rodmans nya bolag Lingotion lanserar sin första kommersiella produkt för spelutvecklare: AI som får karaktärer att agera självständigt och mer trovärdigt än i dagens dataspel.