torsdag 28 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Kändisarna flockas kring AI-investeringar

|  
|  

Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

Duck Tech heter Malmöbolaget som vill att företagen ska bli bättre på att lyssna på sina kunder. Bolaget grundades för nästan fyra år sedan av Justo Delblanco, Henrik Johansson, Peter Delblanco samt den katalanska illustratören och konstnären Mike Punzano.

Med hjälp av Ducks grafdatabas, som tränats i en handfull språkmodeller (AI-system som kan analysera språk, ton och ämnen), kan ett företag få omfattande information om vad kunderna tycker och tänker om dem.

Justo Delblanco

— Vår resa började i reviews (omdömen på olika sidor på nätet, red). Vi insåg att alla företagsledare förstår att bra reviews ger bra försäljning, men få läste vad som faktiskt stod i kommentarerna, berättar Justo Delblanco.

Databasen kan gå igenom miljontals kommentarer, citat i nyhetsartiklar, inlägg i forum och liknande. Sedan sammanställs informationen till greppbara insikter.

— Vi ska inte ge svaren. Vi har datan och ser till att du kan resonera med den – vad betyder de 4 miljoner kommentarerna? Det här är oerhört spännande; kunderna pratar, det gäller bara att lyssna på dem.

Draghjälp från skånska enhörningen

För den som hör ordet grafdatabas är det lätt att tankarna går till ett annat skånskt techbolag: Neo4J. Mycket riktigt är det deras grafdatabasteknologi som Ducks tjänst bygger på. Neo4J har också gett Duck synlighet och värdefulla kontakter i branschen.

— Neo4J gjorde en case study på oss där de berättade vad vi byggt. När den gick ut så exploderade intresset, alla ville vara kompisar med Duck, säger Justo Delblanco.

Kändistätt bland investerarna

Nu ska Duck skala upp verksamheten, både vad gäller antalet anställda och försäljning, samt investera i säkerhet.

Under sommaren reste Duck kapital för första gången. Bolaget tog in 18 Mkr och inte från vilka som helst. Bonnierfamiljen och EQT-toppen Thomas von Kochs family offices är två av investerarna. Även Toni Petersson, tidigare vd på Oatly, som också har en plats i styrelsen.

Omsättningen har de senaste tre åren legat på strax över 1,5 miljoner kronor och 2024 gjorde bolaget en förlust på strax under 1 miljon kronor. Justo Delblanco vill inte avslöja något om årets siffror, men antyder att omsättningen ökat betydligt. 

Bolaget har kunder i Sverige, exempelvis Husqvarna, men har också skaffat sig en kundkrets i USA där kundernas namn inte får offentliggöras.

Julia Fryklund

Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer. 

  • Safeture-profil släpper skådespelar-AI

    Andreas Rodmans nya bolag Lingotion lanserar sin första kommersiella produkt för spelutvecklare: AI som får karaktärer att agera självständigt och mer trovärdigt än i dagens dataspel.

  • Klang AI toppar styrelsen

    Dubblade intäkter och en glödhet Europamarknad får Klang AI att trycka på gasen. Nu plockar bolaget in sina kändisinvesterare i styrelsen för att navigera expansionen.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.