onsdag 20 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Han vill till börsen med miljardvision

|  
|  

Miljöteknikbolaget Catator fördubblade omsättningen 2024 och bygger ut produktionen i Lund. Nu tar bolaget sikte på börsen nästa år och att bli ett miljardbolag.

Catator har funnits sedan 1990-talet och bytt skepnad flera gånger om genom årens lopp. I dag utvecklar bolaget en maskin som hanterar vätgas i anslutning till bränsleceller.

Tarras Delin blev vd för Lundabolaget Catator i slutet av 2023 efter en tid i bolagets styrelse.

Tarras Delin

– Grundarna ville få fart på tillväxten. Vi förändrade affärsmodellen från att vara mer av ett konsultbolag till en hårdvaruleverantör. Vi designar och utvecklar system, men i allt högre grad tillverkar vi dem också själva, säger han.

Och fart på tillväxten har det blivit. Förra året fördubblade Catator omsättningen till 40 miljoner kronor och vände en mindre förlust 2023 till vinst.

– Hårdvarudelen utgör nu den absoluta merparten av vår försäljning. Parallellt har vi fyrdubblat organisationen, från fem till 20 personer. Vi räknar med att vara 30–35 personer mot slutet av 2026.

Catators teknik gör det, enkelt uttryckt, möjligt att lagra och transportera elektrisk energi där batterier inte är praktiskt användbara. Den elektriska energin används för att producera vätgas, som i sin tur är svår och kostsam att lagra. Därför omvandlas vätgasen till elektrobränslen som ammoniak eller metanol, vilka är enklare att komprimera och transportera. Det är i denna omvandling – från vätgas till elektrobränsle och tillbaka igen – som Catators teknik och reaktorer används.

– Vi har en hel del militära kunder och en rad andra med varierande profil, men våra kunder finns främst inom marinindustrin. Det är svårt att hitta lösningar med batteriteknik för oceangående tunga fartyg. Då är ett alternativ att använda elektrobränsle för att driva en bränslecell ombord, som i sin tur driver fartyget framåt.

Catators affärsmodell riktar sig uteslutande mot OEM-kunder. Kunden är alltså inte varvet som bygger båten, utan det företag som levererar drivsystemet och integrerar Catators teknik i sin lösning.

– Våra kunder har ofta själva tagit fram en lösning och vi ska försöka övertyga dem om att vårt system är bättre. Paradoxalt nog är det våra kunder som också är våra främsta konkurrenter.

Nu är målet att dubbla omsättningen igen till 2027.

– Hittills i år har vi vuxit med 44 procent. Men det sker i skuggan av stor turbulens på marknaden, inte minst i USA där vi har 60 procent av vår försäljning. Växelkurs, tullar och Doge-initiativet har skapat stor osäkerhet. Förra året var vi väldigt glada över våra framgångar i USA, men i år har det snarare blivit ett problem.

Framöver ligger fokus därför mer på Asien.

– Japan och Sydkorea är strategiskt viktiga marknader. Vår marknad drivs mycket av statliga stöd och kan snabbt förändras med politiska beslut. Därför vill vi gärna vara verksamma i olika delar av världen.

Miljardvision

Catators grundare, Tihamer Hargitai och Fredrik Silversand, är fortfarande huvudägare via ägarbolaget FT Venture. Tidigare i år tog Catator in 23 miljoner kronor från den befintliga ägarkretsen i en övertecknad nyemission. Siktet är inställt på en börsnotering under nästa år.

I dagarna flyttar bolaget in i The Loop i Science Village på Brunnshög. Samtidigt behåller man lokalerna i Gunnesbo där produktion, testning och kvalitetskontroll finns. Pengarna från emissionerna ska delvis användas till rekrytering, men också till ett nytt labb i The Loop och till att bygga ut Gunnesbo-anläggningen.

Visionerna slutar dock inte där.

– Vi har kunder där vi i dag omsätter några miljoner, men potentialen är att omsätta hundratals miljoner på bara en enda av dem. Det bygger på att de skalar upp och det är väldigt svårt att veta vilken av kunderna som får det kommersiella genombrottet på riktigt. Men vi har ganska många sådana case och vi tror att några av dem kommer att lyckas, säger Tarras Delin och fortsätter:

– Då kommer vi att få en väldigt kraftig tillväxt. Vår vision är att det här ska bli ett miljardföretag. När vi når dit vet ingen – men vi siktar dit.

Ola Nilsson

Miljöteknikbolaget Catator fördubblade omsättningen 2024 och bygger ut produktionen i Lund. Nu tar bolaget sikte på börsen nästa år och att bli ett miljardbolag.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Duearity-grundarna startar nytt i skogen

    Det Malmöbaserade medicinteknikbolaget Duearity kastade in handduken och gick i konkurs i höstas. Nu är de båda grundarna tillbaka med en ny satsning inom skogsnäringen.

  • Övertecknat i Arrowlake

    Finansmannen Jan Barchan via Briban Invest och Salén-gruppen kliver in som nya ägare i ozonbolaget Arrowlake. – Pengarna från emissionen öppnar för större installationer, säger vd Fredrik Bernshed.

  • Position Green kapar personalstyrkan

    Position Green har gått som tåget. Förra året dubblades omsättningen och framtiden såg ljus ut. Men så kom omnibussen och tar Malmöbolaget åt andra hållet. Vd Daniel Gadd tvingas varsla 41 anställda i Sverige om uppsägning.

  • Sysav planerar miljardinvestering för nollutsläpp

    Efter en tids tester är beslutet taget: Sysav ska arbeta för fullskalig koldioxidinfågning. Investeringen beräknas landa på 3 miljarder. – Det är inte bara en kostnad för klimatet, det är en investering i konkurrenskraft, säger vd Malin Dahlroth.

  • Diapure redo att växa

    PODD: Fosfor är ett av de vanligaste ämnena som bidrar till övergödning av Östersjön. Lisa Heiberg är biolog från lantbruksuniversitetet […]

  • Position Green på grön kvist

    Malmöbolaget Position Green fortsätter sin tillväxtresa och dubblar försäljningen på nytt. Det står klart när grundaren Daniel Gadd delar med sig av 2024 års siffror.

  • Watersprint köper kanadensiskt bolag

    Vattenreningsbolaget Watersprint från Lund köper samtliga tillgångar i konkursade Acuva Technologies. Vd André Carlsson hoppas att köpet ska stärka Watersprints position på den globala vattenreningsmarknaden.

  • Elonroad får order i USA

    Elonroad i Lund har landat en stororder i USA. Bolaget ska leverera fordonsladdsystem till en hamnterminal i Long Beach i Kalifornien. Det är den första ordern som företaget får i landet.

  • Elonroad: Tråkigt men ingen katastrof

    I en pinfärsk rapport till Regeringen har Trafikverket slagit fast att Sverige inte bör planera för en större utbyggnad av elvägar, där fordon laddas medan de kör. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tar det med ro.

  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.