torsdag 4 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

|  
|  

På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

Getaccept erbjuder digitala säljlösningar. Från att tidigare riktat in sig på att skapa digitala kontrakt och signeringar är huvudfokus nu på att erbjuda ”digitala säljrum” där säljare och kund arbetar parallellt med dokument och kommunikation i ett delat flöde.

— ”Digital Sales Room” är en kategori som kom för två år sedan och nu finns 60-70 bolag i den kategorin. Vi vill att Getaccept är det första man tänker på när man tänker på digitala säljrum, och vi är en god bit på väg, säger Samir Smajic som är vd och medgrundare till Getaccept.

Samir Smajic

Bolaget grundades 2016 och deltog i Silicon Valleys välkända acceleratorprogram Y Combinator. Bolaget kastades samtidigt in i kontroverser då delar av grundarteamet anklagades för att ha tagit med sig affärshemligheter från tidigare arbetsgivaren Apsis i Malmö.

2018 koncentrerades större delen av verksamheten till Sverige och Malmö. En av anledningarna var att bolaget bedömde att det är enklare att behålla personalen i Sverige utan konkurrens från techjättar som Google och Facebook.

— Vi kommer inte vara de som betalar bäst i lön utan hos oss är det andra värden som är viktiga. Vi har anställda som varit här i åtta-nio år nu, och med konkurrensen som finns i USA tror jag det hade varit omöjligt där. Det var en av anledningarna till att vi flyttade hem hela utvecklingsspåret, förklarar Samir Smajic.

Närmar sig lönsamhet

Idag har Getaccept cirka 160 anställda och kontor i fem europeiska länder och USA. Då moderbolaget är amerikanskt går det inte att få ut några exakta siffror om bolagets totala omsättning och resultat. 

Den amerikanska marknaden är den som växer bäst, säger Samir Smajic, men några siffror därifrån vill han inte uppge. För Europamarknaden låg omsättningen förra året på cirka 150 miljoner kronor med en förlust på cirka 10 Mkr. Även om bolaget vill växa med minst 20 procent årligen är nästa milstolpe att bli lönsamt.

— Förra året brände vi det med 10 miljoner precis. Nu är vi faktiskt lönsamma på kvartalsbasis, men vi har det inte som mål i år. Det är först nästa år enligt budgeten, säger Samir Smajic.

Getaccept har i olika omgångar rest kapital, senast en B-runda 2021 då kassan fylldes på med 20 miljoner dollar. Storägare är DN Capital och Bessemer Venture Partners. Även Spotifyinvesteraren Felix Hagnö och Spotifys tidigare CFO Peter Sterky har gått in med kapital, liksom Bill Macaitis tidigare CMO på Slacks. Någon ny runda finns inte i planerna just nu.

— Fördelen med oss är att vi inte spenderar så mycket pengar. Vi har kvar av det kapitalet och vi oroar oss inte för nästa kvartal, säger Samir Smajic.

AI måste vara med

En av strategierna för att kunna spendera mindre pengar har varit att involvera AI i så många delar av bolaget som möjligt. Alla anställda på Getaccept får redovisa hur de använder AI och på vilket sätt arbetet kan effektiviseras, och flera projekt för att öka AI-användningen har genomförts.

— AI ska vara en effektiviseringsmotor som alltid ska komma med i bilden. Innan vi lägger till en resurs ska vi se om det går att lösa på något sätt med AI, berättar Samir Smajic.

Samir Smajic har blivit en stor förespråkare av AI inom företagsutveckling och säger att ansvaret ligger hos vd:n för att driva på utvecklingen i bolaget. 

— Företagsledningen måste börja sätta direktiv och skapa förutsättningarna – och också kravställan. Då kan man inte bara säga att man ”måste testa lite” utan det måste bli en skarp kravställning. Många vd:ar får lite skit för det, men det handlar inte om att säga upp folk utan om att säkra företagets överlevnad.

Julia Fryklund

På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer. 

  • Safeture-profil släpper skådespelar-AI

    Andreas Rodmans nya bolag Lingotion lanserar sin första kommersiella produkt för spelutvecklare: AI som får karaktärer att agera självständigt och mer trovärdigt än i dagens dataspel.

  • Klang AI toppar styrelsen

    Dubblade intäkter och en glödhet Europamarknad får Klang AI att trycka på gasen. Nu plockar bolaget in sina kändisinvesterare i styrelsen för att navigera expansionen.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.