På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.
Getaccept erbjuder digitala säljlösningar. Från att tidigare riktat in sig på att skapa digitala kontrakt och signeringar är huvudfokus nu på att erbjuda ”digitala säljrum” där säljare och kund arbetar parallellt med dokument och kommunikation i ett delat flöde.
— ”Digital Sales Room” är en kategori som kom för två år sedan och nu finns 60-70 bolag i den kategorin. Vi vill att Getaccept är det första man tänker på när man tänker på digitala säljrum, och vi är en god bit på väg, säger Samir Smajic som är vd och medgrundare till Getaccept.

Bolaget grundades 2016 och deltog i Silicon Valleys välkända acceleratorprogram Y Combinator. Bolaget kastades samtidigt in i kontroverser då delar av grundarteamet anklagades för att ha tagit med sig affärshemligheter från tidigare arbetsgivaren Apsis i Malmö.
2018 koncentrerades större delen av verksamheten till Sverige och Malmö. En av anledningarna var att bolaget bedömde att det är enklare att behålla personalen i Sverige utan konkurrens från techjättar som Google och Facebook.
— Vi kommer inte vara de som betalar bäst i lön utan hos oss är det andra värden som är viktiga. Vi har anställda som varit här i åtta-nio år nu, och med konkurrensen som finns i USA tror jag det hade varit omöjligt där. Det var en av anledningarna till att vi flyttade hem hela utvecklingsspåret, förklarar Samir Smajic.
Närmar sig lönsamhet
Idag har Getaccept cirka 160 anställda och kontor i fem europeiska länder och USA. Då moderbolaget är amerikanskt går det inte att få ut några exakta siffror om bolagets totala omsättning och resultat.
Den amerikanska marknaden är den som växer bäst, säger Samir Smajic, men några siffror därifrån vill han inte uppge. För Europamarknaden låg omsättningen förra året på cirka 150 miljoner kronor med en förlust på cirka 10 Mkr. Även om bolaget vill växa med minst 20 procent årligen är nästa milstolpe att bli lönsamt.
— Förra året brände vi det med 10 miljoner precis. Nu är vi faktiskt lönsamma på kvartalsbasis, men vi har det inte som mål i år. Det är först nästa år enligt budgeten, säger Samir Smajic.
Getaccept har i olika omgångar rest kapital, senast en B-runda 2021 då kassan fylldes på med 20 miljoner dollar. Storägare är DN Capital och Bessemer Venture Partners. Även Spotifyinvesteraren Felix Hagnö och Spotifys tidigare CFO Peter Sterky har gått in med kapital, liksom Bill Macaitis tidigare CMO på Slacks. Någon ny runda finns inte i planerna just nu.
— Fördelen med oss är att vi inte spenderar så mycket pengar. Vi har kvar av det kapitalet och vi oroar oss inte för nästa kvartal, säger Samir Smajic.
AI måste vara med
En av strategierna för att kunna spendera mindre pengar har varit att involvera AI i så många delar av bolaget som möjligt. Alla anställda på Getaccept får redovisa hur de använder AI och på vilket sätt arbetet kan effektiviseras, och flera projekt för att öka AI-användningen har genomförts.
— AI ska vara en effektiviseringsmotor som alltid ska komma med i bilden. Innan vi lägger till en resurs ska vi se om det går att lösa på något sätt med AI, berättar Samir Smajic.
Samir Smajic har blivit en stor förespråkare av AI inom företagsutveckling och säger att ansvaret ligger hos vd:n för att driva på utvecklingen i bolaget.
— Företagsledningen måste börja sätta direktiv och skapa förutsättningarna – och också kravställan. Då kan man inte bara säga att man ”måste testa lite” utan det måste bli en skarp kravställning. Många vd:ar får lite skit för det, men det handlar inte om att säga upp folk utan om att säkra företagets överlevnad.
Julia Fryklund