torsdag 20 februari 2025

inloggad som

Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

|  
|  

Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

Ifrågasätt Media erbjuder en mjukvarulösning för liverapportering med kommentarsfunktioner. Bolagets tjänst ska öka säkerheten genom att identifiera dem som deltar i chatten, vilket ska minska näthat. Idén fick grundaren Gustav Hjärn när de flesta svenska medier stängde ner sina kommentarsfält efter att de ofta togs över av nättroll och hatisk retorik.

Idag används liverapporteringsfunktionen av många av de stora mediehusen i Sverige, men kundbasen har sedan starten 2015 breddats till att också omfatta börsnoterade bolag, föreningar och senast också kommuner.

— Vår produkt matchar extremt bra mot de behov som kommuner och regioner har. De vill kunna nå ut med löpande kommunikation och nyheter, säger Gustav Hjärn, vd för Ifrågasätt Media.

En handfull kommuner har redan tecknat avtal, bland annat Malmö stad, som ska testa verktyget för medborgardialog. Samtal med ytterligare ett 40-tal kommuner förs också.

— Liveflödet är perfekt för kriskommunikation också, säger Gustav Hjärn.

Efter tio år som bolag har produkten blivit så pass ”mogen” att Malmöbolaget har kunnat skifta fokus till att handla mer om försäljning.

Finns i sju länder

— Vi har under de senaste 18 månaderna jobbat mycket för att ställa om till säljfokus. Nu har vi expanderat och finns i sju länder. Förutom i Norden har vi kunder också i Tyskland, Österrike och USA, där vi har FN som kund, berättar Gustav Hjärn.

Omsättningen har ökat stadigt de senaste åren, från strax över 4 miljoner kronor år 2020 till strax över 8 miljoner år 2023. Förra året ökade omsättningen ytterligare, även om de slutgiltiga siffrorna inte kommit än. Med vittring på lönsamhet öppnar bolaget en mindre kapitalanskaffningsrunda där det vill ta in mellan 1 och 3 miljoner kronor, för att kunna lägga ännu mer krut på försäljningen.

— Vi ökar vår säljstyrka och vårt första mål är att nå ett kassaflödesneutralt stadie. Jag tror att inom ett halvår så är vi nog där. Det ser ytterst lovande ut, säger Gustav Hjärn.

När resultatet är positivt är planen att ta in ännu mer kapital, totalt 10 miljoner kronor i år, för att öka expansionen ytterligare. Förutom att se fram emot svarta siffror kan bolaget redan nu glädjas åt att vara finalist i FN:s World Summit Awards i kategorin ”Government and Citizen Engagement”.

— För vår del är det ju en prestige i det. De väljer ut företag som är en samhällsnytta, där man kan vara på väg att påverka, säger Gustav Hjärn.

Julia Fryklund

Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon balanserar ekonomi och ideologi

    För Altitude Meetings grundare Yasemin Arhan Modéer går klimat- och demokratifrågor före resultaträkningen. Ändå har bolaget gått med vinst varje år sedan starten. För Rapidus berättar hon om balansen och varför det är viktigt att vara naiv.

  • Öppet bråk om uthyrningslagen

    Malmöprofilen Dan Olofsson ryker ihop med branschorganisationen Teknikföretagen. Orsaken är den dom som nyligen slog fast att Danirbolaget Sigma Industrial Solutions inte omfattas av uthyrningslagen.

  • Gröna byggskivor byggs ut

    Hässleholmsbolaget Recoma, som utmanar byggbranschen med återvunna byggskivor, har fått in nytt riskkapital och gör sig redo att dubblera sin produktion.


  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Tretton37: Kundinformationen till salu

    Efter att Tretton37 gått i konkurs är tillgångarna i bolaget nu till salu. En köpare kan överta varumärket Tretton37, kunddata värt nästan 90 miljoner kronor om året – och telefonnumren till 180 IT-konsulter.

  • Refined raffinerar marginalen

    IT-bolaget Refined i Malmö är något så ovanligt som ett scaleup-bolag som står på egna fötter med vinst. Medgrundaren Emil Sjödin lägger ett 2024 bakom sig med höjd marginal.

  • AI-bolaget gasar på med kändisänglar

    Helsingborgsbolaget Klang AI fyller på kassan med en nyemission och får välkända lokala profiler i ägarlistan.

  • Tretton37 i konkurs

    Det tidigare så framgångsrika IT-bolaget Tretton37 i Lund har ansökt om konkurs. Aktierna är pantsatta till en bank.

  • Mobill tar upp jakten på parkeringsjättarna

    Parkeringsappföretaget Mobill i Malmö satsar hårt med stärkt kassa och en nylanserad app – och tar därmed upp kampen med den många gånger större aktören Parkster i Lund.

  • Nytt kapital till digital tvilling

    Det Malmöbaserade mjukvarubolaget Emission Twin stänger en nyemission och Hypergenes grundare tar en operativ roll. Det här ska bolaget göra med pengarna.

  • Gridly byter vd – hon ska leda globala expansionen

    Helsingborgsföretaget Gridly ändrar i ledningen och tar för första gången in en vd utifrån. När bolaget tar sikte mot nya branscher är det Anna Albinsson som ska visa vägen.