torsdag 13 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Hon ska leda innovationen på Smile

|  
|  

Malin Sjöö gör comeback på Smile. Nyligen klev hon in i den helt nyinrättade rollen som Chief Innovation Officer, med ansvar för startups inom foodtech.

Parallellt med den nya rollen kommer Malin Sjöö även att leda arbetet för Smiles coachteam.

– Chief Innovation Officer är en roll som inte funnits inom Smile Venture Hub tidigare. Vi har några foodtech-bolag, främst inom business-to-business, och vi ser att det finns ett behov av att stötta och vidareutveckla dessa. Det är där jag kommer in med min erfarenhet och expertis, säger Malin Sjöö.

Rollen som Chief Innovation Officer innebär bland annat att Malin Sjöö ska ”stärka strukturer och program som stödjer foodtechbolagen och ansvara för Smiles EU-projekt inom området”.

– Jag kan området och skillnaden i regelverk, hur marknaden fungerar, hur man tar in nya innovationer och hur man får ut nya produkter på marknaden.

Under sin forskarkarriär vid Lunds universitet utvecklade Malin Sjöö ett emulgeringsmedel som hon sedan vidareutvecklade i sitt eget uppstartsbolag Speximo. Bolaget deltog i Smiles inkubatorprogram och köptes senare upp av en internationell aktör inom kosmetik- och livsmedelsingredienser.

Efter sin tid som grundare och vd fortsatte Malin Sjöö som affärsutvecklingscoach hos Smile, innan hon tog rollen som operativ chef i ett danskt uppstartsbolag kopplat till BioInnovation Institute i Danmark, ett initiativ för startups som stöds av Novo Nordisk-fonden.

Förutom rollen som Chief Innovation Officer kommer alltså Malin Sjöö också att leda coachteamet på Smile, besående av sex personer.

– Teamet är jättekvalitativt och coachar bolag inom olika områden och arbetar för att få in nya bolag till Smile Venture Hub. Vi kan erbjuda spetskompetens och omfattande stöd till våra inkubatorbolag, säger Malin Sjöö.

Martin Linderoth

Malin Sjöö gör comeback på Smile. Nyligen klev hon in i den helt nyinrättade rollen som Chief Innovation Officer, där hon ansvarar för att utveckla verksamheten för startups inom foodtech.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • 34:orna 2025 – hela listan

    Rapidus hyllar ungt entreprenörskap genom att årligen lista 34 av Skånes hetaste bolag – alla med entreprenörer som är max 34 år. Ikväll koras årets topp fem – här är hela listan.

  • Svenska modellen gynnar 34:orna

    Sverige har varit utdömt som investeringsland på senare år. Men 34:orna kan skatta sig lyckliga att de befinner sig just här. Vi sitter på en unik, men förbisedd, konkurrensfördel jämfört med övriga Europa, skriver Jan Dahlqvist.

  • Nytt bolag ska bygga bro över dödens dal

    Sedermera Corporate Finance och ängelnätverket Nordic Angels startar ett nytt gemensamt bolag för att överbrygga det nordiska tillväxtkapitalgapet. Partnerskapet ska länka samman två delar av marknaden som sällan samarbetar nära.


  • Generationsskifte i Polykemi

    Rapidus inleder i dag en artikelserie med fokus på skånska onoterade vinstbolag. I jakten på nästa stjärna dras ögonen ofta till förhoppningsbolagen men Skåne erbjuder även en uppsjö av rejäla, mogna och vinstdrivande företag som det sällan skrivs om. Vi börjar med plastföretaget Polykemi i Ystad.

  • Familjärt med höga krav i Mjällby

    Personliga mål ska uppfyllas tre månader i rad, annars blir det åtgärdsplan. Mjällby säkrade i helgen SM-guldet i herrfotboll. Klubbchefen Jacob Lennartsson avslöjar några av hemligheterna bakom framgången.

  • Höst – strålande tider för Liljeholmens

    När höstmörkret kryper på är det högsäsong för levande ljus. Anna Lundqvist, vd för Liljeholmens Group med huvudkontor i Malmö, berättar om bolagets omprofilering, prispressen från Ikea och lönsamhetsproblemen.

  • Det sjungande investeringsbolaget

    De samlar gräddan av svenska affärsänglar och ska investera i 20 bolag i år. Med karaoke som förenande kraft är målet att bygga Nordens bästa grundarcommunity.

  • Dubbel Saas-satsning efter exit

    Helsingborgsentreprenören Jonas Nilsson är på gång med två nya bolag efter att ha sålt sitt IT-bolag Future IT Partner. De nya satsningarna backas av lokala affärsänglar.

  • Mildef-chef blir klock-topp

    Erik Hopkins är i dag operativ chef på försvarsbolaget Mildef i Helsingborg. Nu ska han börja sälja lyxklockor som vd för bolaget Heritage Timepieces.

  • ”Näringslivet måste kliva in”

    Kommuner överallt är rätt dåliga på att stimulera näringslivet. Men även företagen har blivit för passiva när det gäller gemensamma framtidssatsningar. Det säger Göran Hellström, företagsprofil i Helsingborg.

  • Förre Minc-vd:n drar igång försvarsinkubator

    Mincs förre vd, Daniel Persson, ska leda Ideons nya satsning på försvar och säkerhet. I en ny accelerator ska skånska startups kopplas samman myndigheter och försvarsindustrin.

  • Telavox startar inkubator

    Malmöföretaget Telavox vill utveckla Malmös näringsliv och samtidigt hitta nya affärsmöjligheter. I en nystartad inkubator kan de göra både och.

  • Unga entreprenörens hobbyprojekt: säljer kungens klocka

    Efter flera snabba tillväxtresor satsar serieentreprenören Simon Lexén nu på ett nytt affärsområde: samlarklockor. Målet är att bygga upp en verksamhet värd 100 miljoner kronor inom ett år.