tisdag 11 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Mörkt för skånskt nyföretagande

|  
|  ,

Det går dåligt för det skånska nyföretagandet. Antalet nystartade bolag var under förra året det lägsta på 19 år. En ny sammanställning visar hur Skåne stod sig jämfört med övriga landet.

Under 2024 minskade antalet nystartade företag i Skåne med 10 procent jämfört med året innan. Totalt startades 7228 nya bolag i Skåne förra året, den lägsta siffran sedan 2005.

Det visar statistik från Bolagsverket som IT-företaget Visma har sammanställt.

Den skånska utvecklingen var ännu sämre än i Stockholms län och i Västra Götaland, alltså Göteborgsregionen, där nyföretagandet endast minskade 8 respektive 7 procent. Skåne låg också sämre till än riksgenomsnittet på 9 procent.

I hela landet registrerades 57 415 nya företag förra året – en nedgång med hela 27 procent jämfört med toppåret 2021. Den som vill hitta en lägre siffra får gå ända tillbaka till finanskrisåret 2009.

– Om regeringen vill stimulera företagande vore det en given första åtgärd att sänka arbetsgivaravgifterna och återinföra ersättningen för sjuklönekostnader så att de som skapar nya arbetstillfällen inte straffas när de blir arbetslösa, sjuka, får barn eller av annan anledning inte kan arbeta, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma.

Anne Marbrandt, vd på Nyföretagarcentrum Öresund som erbjuder rådgivning för nystartade företag, bekräftar bilden av en skånsk nedgång.

– Vi märker även hos oss att färre företag startas, det är en avsevärd skillnad. Men vi märker samtidigt en väldigt god vilja och bred uppslutning hos det lokala näringslivet att stötta nyföretagandet.

Hon tror att sänkta arbetsgivaravgifter eller olika former av lättnader i regleringar för företagare är viktigare i tillväxtfasen snarare än det som i första hand skulle öka nyföretagandet.

– Jag tror att oron i omvärlden över huvud taget gör att man inte vågar tänka lika fritt och inte vågar ta risk på samma sätt. Då kanske det ger en känsla av trygghet att ha en anställning istället. Men det vi kan göra på hemmaplan är att välja att handla lokalt och stötta det lokala näringslivet, oavsett hur det ser ut i omvärlden.

Ola Nilsson

Det går dåligt för det skånska nyföretagandet. Antalet nystartade bolag var under förra året det lägsta på 19 år. En ny sammanställning visar hur Skåne stod sig jämfört med övriga landet.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Köttodlarnas nya giv

    Re:meat byter namn. Enligt Malmöbolagets medgrundare Jacob Schaldemose Peterson handlar det om mer än bara ett namnbyte. – Det är ett byte av hela vår strategi, säger han.

  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Hon vill göra miljödata till en investering

    Flights for Biodiversity grundades kring ett verktyg för forskare i fält. Men mindre än två år senare är siktet inställt på något betydligt större.


  • Generationsskifte i Polykemi

    Rapidus inleder i dag en artikelserie med fokus på skånska onoterade vinstbolag. I jakten på nästa stjärna dras ögonen ofta till förhoppningsbolagen men Skåne erbjuder även en uppsjö av rejäla, mogna och vinstdrivande företag som det sällan skrivs om. Vi börjar med plastföretaget Polykemi i Ystad.

  • Familjärt med höga krav i Mjällby

    Personliga mål ska uppfyllas tre månader i rad, annars blir det åtgärdsplan. Mjällby säkrade i helgen SM-guldet i herrfotboll. Klubbchefen Jacob Lennartsson avslöjar några av hemligheterna bakom framgången.

  • Höst – strålande tider för Liljeholmens

    När höstmörkret kryper på är det högsäsong för levande ljus. Anna Lundqvist, vd för Liljeholmens Group med huvudkontor i Malmö, berättar om bolagets omprofilering, prispressen från Ikea och lönsamhetsproblemen.

  • Det sjungande investeringsbolaget

    De samlar gräddan av svenska affärsänglar och ska investera i 20 bolag i år. Med karaoke som förenande kraft är målet att bygga Nordens bästa grundarcommunity.

  • Dubbel Saas-satsning efter exit

    Helsingborgsentreprenören Jonas Nilsson är på gång med två nya bolag efter att ha sålt sitt IT-bolag Future IT Partner. De nya satsningarna backas av lokala affärsänglar.

  • Mildef-chef blir klock-topp

    Erik Hopkins är i dag operativ chef på försvarsbolaget Mildef i Helsingborg. Nu ska han börja sälja lyxklockor som vd för bolaget Heritage Timepieces.

  • ”Näringslivet måste kliva in”

    Kommuner överallt är rätt dåliga på att stimulera näringslivet. Men även företagen har blivit för passiva när det gäller gemensamma framtidssatsningar. Det säger Göran Hellström, företagsprofil i Helsingborg.

  • Förre Minc-vd:n drar igång försvarsinkubator

    Mincs förre vd, Daniel Persson, ska leda Ideons nya satsning på försvar och säkerhet. I en ny accelerator ska skånska startups kopplas samman myndigheter och försvarsindustrin.

  • Telavox startar inkubator

    Malmöföretaget Telavox vill utveckla Malmös näringsliv och samtidigt hitta nya affärsmöjligheter. I en nystartad inkubator kan de göra både och.

  • Unga entreprenörens hobbyprojekt: säljer kungens klocka

    Efter flera snabba tillväxtresor satsar serieentreprenören Simon Lexén nu på ett nytt affärsområde: samlarklockor. Målet är att bygga upp en verksamhet värd 100 miljoner kronor inom ett år.