måndag 25 november 2024

inloggad som

Vultus säljer till norrmän

|  
|  

Jordbruksteknikbolaget Vultus i Lund ger upp och säljer hela sitt inkråm till ett norskt bolag. – Vi prickade värsta börsperioden på 20 år, säger vd Per Karlsson.

Vultus analyserar mark- och grödförhållanden åt jordbrukare. Om affären godkänns av aktieägarna gör Vultus en inkråmsförsäljning av bolaget för 15 miljoner norska kronor.

— Jag är glad för aktieägarnas skull, säger Vultus vd Per Karlsson.

Bolagen uppger i ett gemensamt pressmeddelande att de nått en avsiktsförklaring där norska Agdir köper Vultus inkråm för 15 miljoner norska kronor. Aktiekursen reagerade på nyheten med att gå från låg till lägre, och ligger nu på strax under 40 öre, där det totala börsvärdet minskade med lite mer än en miljon till 5,7 miljoner kronor.

— Jag blev extremt förvånad över hur nyheten mottogs av marknaden. Vi tyckte vi hade gjort en väldigt bra affär. Som aktieägare själv tyckte jag det här var en jättebra affär, säger vd Per Karlsson.

Vultus och Agdir har samarbetat sedan i juni i år, där Vultus börjat sälja sina analyser genom Agdir. Att bolagen nu går samman ser de båda som en strategisk lösning och pekar på nya affärer som bolagen gemensamt kunnat göra.

— Nu kan vi sälja vår tjänst till ett bolag som har kanske 60 kontrakterade odlare, och så kan det bolaget se alla 60 odlare och redan i juni veta hur skörden blir, och kan planera sin produktion i fabriken, säger Per Karlsson.

Analysen är han och kollegorna på Vultus trygga med, och det värde den kan tillföra. Men att lyckas paketera den och sälja den till rätt kunder har varit deras brist.

— Vår affärsmodell har varit att vi öppnar för hämtning av analyser hos oss. Vi har underskattat behovet av en frontend för att kunna nå slutkund, alltså odlare, säger Per Karlsson.

Att försäljningen gått trögt har inneburit press på bolaget, som börsnoterades i maj 2022.

— Fick man leta upp en period för börsintroduktion som varit den värsta under de senast 20 åren, så hittade vi nog den. Det är ju ”fundingen” som varit problemet.

Under onsdagen går kallelsen till ny bolagsstämma ut, och godkänns affären av aktieägarna så ska processen gå så fort som möjligt, inom 45 dagar ska affären vara klar. Vad som händer med varumärket Vultus är inte bestämt ännu, men de kommer att fortsätta att utveckla den tjänst de idag erbjuder, och de sex anställda kommer att bli kvar i Lund. Per Karlssons egen roll är däremot inte fastställd.

— Jag ska nog fortsätta att leda analyserna och sitta med i ledningsgruppen på Agdir. Det är klart att det finns en plats för mig, säger Per Karlsson.

Är du lättad?

— Inte lättad, men extremt positiv, jag tycker det ska bli kul att jobba vidare med det här. Det är kul att det lever. Det är klart att vi hade som plan från början att vara kassaflödespositiva nu, men jag är jätteglad för att det fortsätter så att vi kan få ut våra analyser.

​​Om affären godkänns av stämman ska styrelsen ta ställning till vad som ska hända med Vultus börsplats.

Julia Fryklund

Jordbruksteknikbolaget Vultus i Lund ger upp och säljer hela sitt inkråm till ett norskt bolag. – Vi prickade värsta börsperioden på 20 år, säger vd Per Karlsson.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Ilija Batljan tillbaka i Sverige

    Trelleborg blev adressen när Ilija Batljan gör sitt första fastighetsköp i Sverige sedan han tvingades bort från SBB där han fortfarande är storägare. Köpet: Ett dagis för 102 Mkr.

  • Spotlight säljer Sedermera

    Den Malmöförankrade finanskoncernen Spotlight Group säljer dotterbolaget Sedermera Corporate Finance. Köparen är den välbekanta Spotlight-profilen Markus Neuding, dessutom en av Rapidus tidigare 34:or.

  • … och renodlar ytterligare

    Efter några tuffa år med ett hårt börsklimat lägger Spotlight Group om strategin och renodlar ytterligare. Kvar blir själva marknadsplatsen Spotlight Stock Market och emissionsspecialisten Nordic Issuing.

  • Cellevate vill göra största rundan hittills

    Bioteknikbolaget Cellevate i Lund lanserar sin första kommersiella produkt och förbereder samtidigt för en ny kapitalanskaffningsrunda. Målet är att få in pengar för att möjliggöra en kommersialisering i Europa och USA.