Att äga kundernas fakturor kan bli en dyrköpt historia. Det fick Malmöbolaget som tidigare hette Billmate erfara med tunga kreditförluster. Lena Martini fick för några år sedan uppdraget att täppa till hålen i det sjunkande skeppet. Så här har hon gjort.
Billmate är enkelt uttryckt en betallösning i stil med Klarna. Företaget ingår i en trio av bolag där de andra heter Invoice Finance och Invoice Inkasso, alla tre marknadsför sig nu under namnet Qvickly. Huvudägare är Sten K Johnson-arvtagarnas investmentbolag Tibia Konsult samt barn till grundaren eller grundaren själv i familjerna Lindblad och Rönngaard.
I början av 2020-talet drabbades gruppen av kreditförluster som gav stora förluster på sista raden i resultaträkningen. Orsaken var att genom betallösningen och så kallad factoringverksamhet kom bolagsgruppen att äga de fakturor som kunderna sände till sina kunder, och som sedan inte betalades. Bolagsgruppen stod alltså för risken för sina kunder, som dessutom visade sig vara bedrägliga.
Affärsmodellen höll inte för en i sammanhanget liten aktör med begränsad finansiell buffert och 2021 fick Lena Martini jobbet som vd med uppgiften att tänka om strategiskt.
– Jag gick i gång på att det var ett turn around-case. Det var mycket att städa. Vi hade till exempel sålt Billmates betallösning till e-handlare med, inte olagliga, men dock tveksamma produkter. Och köparna av sådana produkter är som grupp rätt dåliga på att betala, säger hon.
Den uppenbara lösningen blev att minimera risk genom att städa i kundstocken och fokusera mer på Billmates teknik än att äga kundernas obetalda fakturor. Kundstocken i factoringverksamheten har successivt sålts av och den sista avvecklades helt nyligen i år.Nu är fokuset helt på betallösning och inkasso, med det nya gemensamma namnet Qvickly.
– Vi har helt enkelt slutat med renodlad factoring och inriktat oss på betallösningen som teknisk produkt. Inkassodelen behåller vi som service till våra kunder när de inte får betalt.
Det finns många konkurrenter i branschen, inte minst jätten Klarna. Men Lena Martini tycker att det finns en nisch för mindre aktörer.
– De stora betallösningarna på nätet, ”check out-systemen”, är för det första inriktade på ren e-handel, för det andra är det standardiserade produkter. Kunden får ta vad som erbjuds. Vi vill jobba närmare våra kunder och specialanpassa betallösningen efter deras behov, säger hon och fortsätter:
– Dessutom finns det kunder utanför e-handeln som behöver anpassade betallösningar, som andra mjukvaru- och tjänsteföretag. Vår största kund är Sportadmin som nyligen köptes av Lime. Sportadmin gör mjukvara för idrottsföreningar.
Hur går det i dag?
– Jag räknar med ett nollresultat i år, efter många år av förluster, och det är ju på sätt och vis en framgång, men inte i närheten av var vi vill vara. Det är en stenhård prispress i branschen. Jag är ödmjuk, vi har mycket hårt jobb kvar att göra, säger Lena Martini.
Hon räknar med att Qvicklys omsättning i år blir cirka 70 miljoner kronor. Totalt har Qvickly 20 anställda.
Lena Martini är ekonom och jobbade före Qvickly bland annat som vd för den tyska optikjätten Carl Zeiss nordiska verksamhet.
Gunnar Wrede