onsdag 13 november 2024

inloggad som

Skånsk ljuddesign sticker ut

|  
|  

”Det ska bli ett välkänt märke. Inte i Sverige, utan i världen.” Malmöbolaget Stonebjelks exklusiva designhögtalare är så långt ifrån massproduktion man kan komma. Ändå har Ludvig Stenbjelke hittat köpare över hela världen.

De både syns och hörs, Stonebjelks superexklusiva högtalare. Framförallt i Asien, USA och Mellanöstern hos kunder med lika stort ljudintresse som plånbok.

– De ska vara som konstpjäser fast med ljud, säger grundaren Ludvig Stenbjelke.

Stonebjelk har haft sitt showroom på Adelgatan bakom hotell Savoy i centrala Malmö i sju år. Hit har kunder tagit sig från Tyskland, Japan och Kina för att med egna ögon se – och med egna öron lyssna på – bolagets högtalare.

Namnet är en anglofiering av Ludvig Stenbjelkes efternamn och bolaget är resultatet av hans ljudintresse.

– När jag bodde hemma byggde jag in två stycken 18-tums subwoofers i min sängstomme. Det var en bra väckarklocka.

Vid ett besök på Koenigsegg, där hans pappa vid tillfället var produktionschef, fick han se hur en custombyggd bil dekorerades i bladguld av en särskilt influgen konstnär. Det gav inspiration till att bygga högtalare där designen sticker ut.

– Jag hade alltid haft det i bakhuvudet, men jag fick mycket inspiration där. Det var en ögonöppnare.

I Stonebjelks högtalare finns hårda material som betong, granit och marmor.

– Ingen plast, ingen plywood, ingen spånskiva, inget fanér. Allting är massivt. Det är material som om de är tillräckligt tjocka inte resonerar det minsta.

Kanske allra mest iögonfallande är högtalarna i munblåst glas. Stonebjelk har till och med tillverkat hörlurar i glas. Det enda paret i världen, tror Ludvig Stenbjelke.

– Allting är beställningsvara. Vi har ingenting som är rakt av från hyllan.

Glashögtalarna blev vägen till samarbetet med danska PH Tone Art, som producerar pianon och möbler designade av Poul Henningsen, annars mest känd för PH-lamporna.

Till dem bygger Stonebjelk högtalare med bas i sten med elektronik som förstärkare och bashögtalare inbyggt, och ovanpå den en glasboll med ett högtalarelement. Sådana står bland annat i exklusiva penthouse-lägenheter på Canary Wharf i London, inredda av den kände brittiske designern Tom Dixon. De finns också hemma hos en världskänd nordamerikansk musikartist.

USA och Asien är typiska marknader för Stonebjelk. Mellanöstern är ett annat exempel. Dit levererar Stonebjelk högtalare till kommunikationsradio i bilar, vanligt i en region där mobiltäckning ofta saknas.

Massproduktion, med Stonebjelks mått mätt.

– Just nu är detta vårt mest vinstdrivande projekt, men det är inte riktigt det vi håller på med egentligen. Det är design som är vår ambition.

Ludvig Stenbjelke är själv Stonebjelks huvudägare. Hans pappa Peter Stenbjelke har en minoritetspost, ytterligare en privatinvesterare likaså. För några år sedan kom också investeringsbolaget I Love Lund och dess vd Björn Englund in som delägare.

– Just nu vill vi inte ta in fler investerare, men det beror alltid på vad de kan medföra till företaget. Kontaktnätverket är det viktigaste, som I Love Lund till exempel har.

Stonebjelks produkter byggs för hand i en produktionslokal i Norra industrihamnen i Malmö. De byggs av Ludvig Stenbjelke själv, hans pappa, hans syster och kompisar. Det finns egentligen inte kapacitet att producera mer än de redan gör.

Ludvig Stenbjelke funderar på att lägga ut produktionen av bilhögtalarna externt, men i övrigt vill han hålla det inom den innersta kretsen.

– Det är enklast, tycker jag. Jag kan lita på att de också vill att det ska bli bra.

Även när det gäller försäljningskanaler vill han ha kontroll. Via hemsidan säljs en serie standardiserade och med Stonebjelks måttstock något enklare glashögtalare. Utöver dessa och samarbetet med PH Tone Art är allt annat specialbyggen.

– Vi får många av våra kunder via Instagram. De mejlar oss och sen tar vi det därifrån.

Att ha sina högtalare i andras butiker är han skeptisk till.

– Vi har höga krav. I en Hi-Fi-butik står högtalarna uppradade bredvid varandra. Det är inte så vi vill sälja produkterna. De ska vara som konstpjäser fast med ljud.

I hans framtidsvision har Stonebjelk två affärsområden. Det ena inriktat på produkter som kan serie- och massproduceras, där han själv är mest involverad i designfasen.

– Men sen vill jag ju också göra de här extrema produkterna. Jag vet att jag alltid kommer att tillverka själv också.

Hur stort ska Stonebjelk bli?

– Jag vill att det ska bli ett välkänt märke. Inte i Sverige, utan i världen. Det har alltid varit ambitionen.

Ola Nilsson

”Det ska bli ett välkänt märke. Inte i Sverige, utan i världen.” Malmöbolaget Stonebjelks exklusiva designhögtalare är så långt ifrån massproduktion man kan komma. Ändå har Ludvig Stenbjelke hittat köpare över hela världen.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Många kommer att gå lottlösa ur Sulieman-affären

    Grupptalan mot Sami Sulieman och hans bolag väntas växa. Muntliga förberedelser har inletts i Malmö tingsrätt och käranden kan komma att stämma honom på miljonbelopp. Men många som pumpat in pengar i Suliemans bolag går helt lottlösa. Advokaten förklarar varför.

  • Yubicos stickor säljer som smör

    Yubico, med medgrundaren Stina Ehrensvärd från Lund, ökade både försäljning och lönsamhet rejält i tredje kvartalet. Men vad hände med aktien?

  • Vultus säljer till norrmän

    Jordbruksteknikbolaget Vultus i Lund ger upp och säljer hela sitt inkråm till ett norskt bolag. – Vi prickade värsta börsperioden på 20 år, säger vd Per Karlsson.