onsdag 20 november 2024

inloggad som

Elväg på Öresundsbron?

|  
|  

Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.

Det finns dock ännu inget konkret slutdatum eller deadline för projektet.

– Rent teoretiskt skulle det kunna finnas elväg på bron inom ett eller två år. Tekniken finns, men vi måste hitta beteendet och behovet, säger Karin Ebbinghaus, vd på Elonroad.

I förlängningen är projektets syfte att minska koldioxidutsläppen från vägtrafiken över bron. För Öresundsbron är det en del i visionen att bli världens mest hållbara bro.

– Vi vill vi undersöka om elvägar kan vara ytterligare en insats i vår långsiktiga hållbarhetsplan, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör på Öresundsbron.

Initiativet bygger också på slutsatserna i rapporten “2035 Joint Impact Assessment of Greenhouse Gas Reducing Pathways for EU Road Transport” som Mats Alaküla, professor vid Lunds universitet, är en av medförfattarna bakom.

– Elvägsteknik, jämförd med snabbladdningsteknik, har betydligt större potential till att möjliggöra fullt utbyggd elektrifierad vägtrafik, säger han.

Karin Ebbinghaus ser i det här fallet främst en potential när det gäller regionala transporter. I det inledande skedet är tanken att bjuda in logistikföretag och liknande aktörer som regelbundet kör över bron att medverka i projektet.

– Behovet hos de som kör kommersiellt på bron, det är det vi ska inventera nu.

Ola Nilsson

Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.

  • Klockan tickar för skånska utsläppsmål

    Utsläppen av växthusgaser i Skåne minskar, men det är långt kvar till uppsatta mål. Klimatarbetet hos de tio största utsläpparna av växthusgaser är direkt avgörande för Skånes 2030-mål. Se här vilka det är.

  • Näringslivstorskar på djupt vatten

    Skånska Hanö torskrevsförening vänder sig till näringslivet för att etablera artificiella torskrev. Initiativet har bland annat fått napp hos vindkraftsbolagen.

  • Sandberg donerar 100 Mkr

    Sandberg Development donerar 10 miljoner kronor per år i tio år till Malmö universitet. Pengarna ska gå till universitetets vattenforskning. 

  • 20 miljoner till Lejonkulans gäst

    Lundabolaget Saveggy stänger en emission som tillför bolaget cirka 20 miljoner kronor och nya tunga investerare.

  • Servettjätten köper kaffemuggsbolag

    Duni Group köper det australiensiska kaffemuggsbolaget Huskee. Syftet är att ytterligare stärka Dunis verksamhet inom matförpackningar.

  • 50 miljoner till plastsubstitut

    Helsingborgsbaserade Gaia Biomaterials stänger en nyemission på 50 miljoner kronor och siktar på att vända upp efter pandemi och plastskatt.