måndag 16 september 2024

inloggad som

…och trög försäljning för en annan hjärnkylare

|  
|  

Dignitanas nye vd Fredrik Jonsson ärver svaga siffror för kvartal två. Fokus ligger nu på att bredda erbjudandet till bolagets kunder, som är kliniker som ger cellgiftbehandling till cancerpatienter.

Dignitanas skalpkylningssystem Dignicap minskar håravfallet vid cellgiftbehandling. Det består av en justerbar kylhätta som är kopplad till en kylmaskin. Senaste kvartalsrapporten visar en svag ökning av försäljningen till nära 22 Mkr men en större förlust på sista raden, minus 11,5 Mkr jämfört med minus 4,7 motsvarande period förra året.

Försäljningen har inte tagit fart än på bolagets huvudmarknad USA. Under flera kvartal har den varit ungefär lika stor.

– USA är fortsatt vår huvudmarknad, där finns den största potentialen och där har acceptansen för skalpkylning kommit längst. Konkurrensen ökar men vår kundbas är ungefär lika stor. Positivt är att våra större kunder expanderar till fler av sina kliniker. Vi har tagit en del engångskostnader vilket lett till ett svagare nettoresultat detta kvartal, säger Fredrik Jonsson som utsågs till ny vd i maj i år. Han fortsätter:

– Mitt huvudfokus är att utveckla organisationen och att bredda vårt erbjudande genom att vara mer lyhörda för vad olika kunder vill ha. De kan ha olika förutsättningar, vara små entusiastiska kliniker respektive större klinikkedjor.

Dignicap finns på runt 260 kliniker i USA samt i 30-talet andra länder. I maj skrev bolaget ett flerårigt avtal med Konica Minolta som blir exklusiv distributör av Dignitanas skalpkylningssystem i Japan.

– Vi får mer och mer förfrågningar från andra länder – potentialen utanför USA måste vi ta hand om genom att få avtal med fler lokala distributörer.

Bolaget reste 19,1 Mkr under perioden.

– Vi har en väldigt bra produkt och en bra organisation med stor kompetens, och jag känner stort stöd från den nya styrelsen med nya ägarrepresentanter. De är väl medvetna om att det kommer att krävas mer kapital. Efter att vi tittat över organisationen och hela vårt erbjudande kommer vi att få ett annat cashflow.

Elisabet Ottosson

Dignitanas nye vd Fredrik Jonsson ärver svaga siffror för kvartal två. Fokus ligger nu på att bredda erbjudandet till bolagets kunder, som är kliniker som ger cellgiftbehandling till cancerpatienter.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad