måndag 16 september 2024

inloggad som

Drömsiffror i Tepe

En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

Rapidus rapporterade vid den här tiden i fjol om Tepes fina siffror 2022. Då hade omsättningen just passerat 1 miljard kronor och lönsamheten var lysande. Nu ser det ännu bättre ut på alla punkter.

Enligt årsredovisningen för 2023 som Rapidus beställt från Bolagsverket har försäljningen ökat med 16 procent till 1,258 miljarder kronor. Bruttoresultatet var 950 Mkr. När vi kommer ned till resultat efter finansiella poster står det 502 Mkr, vilket nästan var en fördubbling mot året innan.

Är detta fantasisiffror för att tillverka tandborstar? Ja till viss del är det det, här finns extraordinära poster som pumpar upp siffrorna. Men Tepe är även med vissa poster borträknade ett fenomenalt lönsamt bolag.

En av dessa poster är handel med värdepapper. I Tepes balansräkning finns en post med värdepapper upptagen till 698 Mkr vilket uppges vara marknadsvärde. Medan förvaltningen av dessa gav ett rejält minus år 2022 blev det under 2023 ett plus på 124 Mkr som går rakt in i resultaträkningen.

Vd Hanna Hageberg Hammar förklarar:

– Vi förvaltar delar av bolagets överlikviditet med handel i värdepapper. Det ger ett stort genomslag i siffrorna för 2023, och för jämförelsen med året innan eftersom vi gjorde en stor nedskrivning 2022 då börsen gick ned, säger hon och fortsätter:

– Om vi tittar på det operativa resultatet har vi en marginal omkring 28 procent. Det är fortfarande väldigt bra och det är där vi vill vara, med målet om en omsättningstillväxt på cirka 10 procent per år.

Hon pekar även på att Tepe haft en rejäl valutamedvind det senaste året. Omsättningstillväxten var 9 procent i fast valuta, alltså nästan hälften av det som redovisas. Men det är fortfarande nära tillväxtmålet.

Finansiellt är Tepe är som en annan planet jämfört med många andra bolag, till exempel de som ägs av riskkapitalbolag som jobbar med hävstång från skuldsättning. Tepe har inga lån.

– Ja, det hade nog sett annorlunda ut med en annan typ av ägare. Men här tänker styrelsen i långsiktighet och förmåga att klara av tuffa tider och att ta stora investeringar. Vi investerar 10 procent av omsättningen varje år, säger Hanna Hageberg Hammar.

Tepe har försäljning i 80 länder, varav 20 där försäljningen sker genom egna dotterbolag, resten går via återförsäljare. Den fortsatta tillväxten handlar om att fördjupa marknadsnärvaron i de befintliga länderna. Storsäljaren är mellanrumsborstarna och här spelar marknadskanalerna en stor roll. Tillväxteresan har hittills främst skett genom tandkliniker som rekommenderar borstarna, men Tepe riktar sig allt mer direkt mot konsumenten genom dagligvaruhandeln och ehandel.

– Vi investerar också i det vi kallar kemisidan. 2021 köpte vi bolaget Proxident som säljer tandkräm och produkter mot muntorrhet. Vi har nu börjat sälja de produkterna under eget varumärke i flera länder. Där tror vi på en stor tillväxt framöver.

Tepe har totalt 450 anställda, varav cirka 300 jobbar i Malmö där också all tillverkning sker.

– Vi har ingen ambition att tillverka någon annanstans. Vi investerar i effektivitet och automation i fabriken i Fosie, säger Hanna Hageberg Hammar.

Smolken i Joel Eklunds glädjebägare är resultatet från familjens investeringsbolag Fosielund. Här var resultatet före skatt en förlust på 416 Mkr. Huvudorsaken är konkursen i cykelhjälmsföretaget Hövding.

”Det helägda dotterbolaget Hövding Sverige AB försattes i konkurs i december (2023, red). Detta har medfört en nedskrivning av aktier i moderbolaget samt nedskrivning av goodwill i koncernen. Bolaget har i sin helhet avkonsoliderats och medfört en tillkommande kostnad på 192 Mkr som framgår av koncernens resultaträkning”, skriver Fosielund i rapporten.

Fosielundkoncernen redovisar ett värdepappersinnehav per den sista december 2023 på 431 Mkr. De totala tillgångarna tas dock upp till 1,2 miljarder där en större del är anläggningstillgångar, såsom byggnader och mark. Koncernen tar i balansräkningen upp ”övriga skulder” på 723 Mkr.

Joel Eklund har inte gått att nå för en kommentar.

Gunnar Wrede

En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Mikrodust expanderar med ny vd 

    Det Lundabaserade teknikbolaget Mikrodust plockar in en ny vd. Nu är planen att expandera bolagets sälj- och marknadsavdelning.

  • Därför lämnar Kockums Malmö

    En epok går i graven när Kockums i slutet av nästa år lämnar det gamla varvsområdet i Malmö och kör flyttlasset till Lund. Bygget av det nya kontoret i Brunnshög håller på att ta form. Här berättar Kockumschefen Mats Wicksell varför Kockums lämnar sin gamla hemstad.

  • Opticept lånar 29 miljoner för att klara stororder

    Opticepts genombrottsorder, värd fem gånger mer än hela fjolårets omsättning, fick aktiekursen att rusa med mer än 100 procent. I dag meddelar bolaget att man tar ett lån för att klara ordern.

  • Lyft för Joel Eklunds sportföretag

    USWE Sports som säljer sportryggsäckar gick över 100 Mkr i försäljning under det brutna räkenskapsåret. Även lönsamheten förbättras snabbt.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.