måndag 31 mars 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Ung börs-vd med miljardmål

|  
|  

Konsultbolaget Solid X vd Filip Alexanderson är en av Sveriges yngsta börs-vd:ar. Han har kammat hem flera utmärkelser för sitt entreprenörskap. Siktet är nu inställt på att tiofaldiga omsättningen till 1 miljard kronor. Här förklarar han hur det ska gå till.

Inför årets EU-val talades det mycket om att göra valet sexigare för att locka fler väljare. Det gick sådär, valdeltagandet backade och nästan hälften av alla röstberättigade svenskar gick inte till valurnorna.

En som på liknande sätt försöker göra konsultbranschen sexigare är Filip Alexanderson, Solid X grundare och vd. Och enligt honom går det strålande att göra branschen het och attraktiv, för både konsulter och investerare. Bolagets affärsidé är att erbjuda sina konsulter höga löner, stor flexibilitet och många förmåner.

– Jag vill förändra en förlegad bransch som i mångt och mycket är tråkig, vi har gjort den sexigare. Med det menar jag att vi gynnar konsulterna, med 20-30 000 kronor extra betalt per månad jämfört med andra bolag. Något som leder till färre interna chefer och fler rekommendationer från konsulter som stannar kvar längre, säger Filip Alexanderson.

Enligt honom är en viktig aspekt i Solid X affärsmodell att bolaget har kapat väsentliga overheadkostnader, i form av exempelvis kontorslokalhyra och kostnader för gemenskapsaktiviteter. Totalt sett har Solid X samma nivå av kostnader som andra konsultbolag.

Det som dock skiljer Solid X från konkurrerande verksamheter är, enligt Filip Alexanderson, kostnadsfördelningen. Det överblivna kapitalet från de uteblivna overheadkostnaderna tillfaller konsulterna, vilket innebär att konsulterna erhåller högre arvode än vad konkurrerande verksamheter erbjuder utan att Solid X åtar sig högre kostnader.

Filip Alexanderson är med sina 33 år en av Skånes, och Sveriges, yngsta börs-vd:ar. Han driver Solid X som grundades 2001 och från början var ett konsultbolag med fokus på IT och digitalisering. Idag har Solid X fem dotterbolag, där samtliga verkar inom bemanningsbranschen. Koncernen har expanderat verksamheten till bland annat vårdsektorn och bolaget har cirka 200 konsulter som främst är verksamma i Norden.

– Som firma kan vi ta oss an många olika typer av problem. Där vi särskiljer oss främst är att vi lägger allt vårt fokus på konsulten. Detta innebär att vi erbjuder bättre arbetsförhållande i termer av kompensation och work-life balance, säger Filip Alexanderson.

När Rapidus träffar honom på bolagets kontor i centrala Malmö har Solid X precis fått utmärkelsen ”Årets unga företagare” av Företagarna Malmö. I oktober skickas Filip Alexanderson för att representera Skåne i den nationella finalen i Stockholms stadshus. Solid X har vunnit flera utmärkelser tidigare för viljan att förändra konsultbranschen.

– Vårt fokus på konsulten är det som lägger grunden till allt. Vi är verksamma i en bransch där vårt bolag endast är så framgångsrikt som våra konsulter är kunniga. Man kan tydligt se att vår strategi har gett avkastning i form av tillväxt. Seniora konsulter efterfrågar det vi kan erbjuda, en ny typ av affärsmodell i konsultbranschen.

Och med framgången kommer självförtroendet. Solid X finansiella mål innebär att bolaget ska upprätthålla en årlig nettoomsättningstillväxt om 50-100 procent på medellång sikt. På lång sikt ska Solid X passera en nettoomsättning på 1 miljard.

– Det är fullt rimliga mål. Tittar vi historiskt så speglar de nya målsättningarna den tillväxtresa som SolidX har genomgått sedan noteringen på Spotlight 2021.

SolidX ska fortsätta att växa såväl organiskt som genom strategiska företagsförvärv. Men vägen till miljarden är lång. Under helåret 2023/2024 låg bolagets nettoomsättning på drygt 119 miljoner kronor, en ökning med 18 procent jämfört med föregående år.

På kundlistan finns företag som Ikea, Spotify, Ericsson, Volvo, Alfa Laval, Klarna och Betsson. Solid X börsvärde ligger på cirka 108 miljoner kronor och majoriteten av aktierna ägs av insynspersoner, där den största ägaren är Filip Alexanderson med ett innehav på 84 procent av aktierna.

– Vår tillväxt är helt organisk, utan externt kapital, och vi växer fort. 350 procent på tre år som noterat bolag. Jag tror att vi kan passera en nettoomsättning på en miljard inom fem till tio år, säger Filip Alexanderson.

Martin Linderoth

Konsultbolaget Solid X vd Filip Alexanderson är en av Sveriges yngsta börs-vd:ar. Han har kammat hem flera utmärkelser för sitt entreprenörskap. Siktet är nu inställt på att tiofaldiga omsättningen till 1 miljard kronor. Här förklarar han hur det ska gå till.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Första kvartalets skånska vinnare

    Sex skånska aktier har stigit med mer än 100 procent under årets första kvartal. Och den aktie som gått allra bäst steg med nästan 400 procent. Rapidus har listan på bäst och sämst på börsen hittills i år.

  • Ledningsrokad i fastighetstjärnan

    SLP:s vd Tommy Åstrand lämnar sin post och väljs i stället in i styrelsen vid den kommande stämman. Hans ersättare är i allra högsta grad intern. Samtidigt tackar en anmnkunnig grundare för sig och avböjer omval till styrelsen.

  • Ny metod ska hitta cancern i tid

    Håranalys ska upptäcka tidigt stadium av prostatacancer. Den innovativa metoden har utvecklats av Lundabolaget Capillon Analytics, som applicerar geologiska analyser på människokroppen.


  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Solid X vänder till förlust

    Tillväxttakten mattas för Solid X. Samtidigt blir lönsamheten alltmer ansträngd och resultatet föll under nollstrecket för året första nio månader. Och vd Filip Alexandersson tackar Dan Olofsson för sin kamp mot uthyrningslagen.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Tretton37: Kundinformationen till salu

    Efter att Tretton37 gått i konkurs är tillgångarna i bolaget nu till salu. En köpare kan överta varumärket Tretton37, kunddata värt nästan 90 miljoner kronor om året – och telefonnumren till 180 IT-konsulter.