måndag 22 juli 2024

inloggad som

Industridesign vänder efter tuff vår

|  
|  

Designföretaget Zenit i Malmö pustar ut efter en vår som vd Jonas Svennberg kallar för ”katastrof”. Nu väljer fem av firmans anställda att bli partner i bolaget.

– Det har varit ett märkligt halvår. Förr har det varit ett mönster att vi haft uppdragstoppar under konjunkturbottnar. Då har våra kunder haft tid att ägna sig åt nyutveckling. Men under våren har våra kunder avvaktat. Beslut på uppdrag har varit tagna, pengarna har funnits, ändå har kunderna valt att inte sätta i gång, säger Jonas Svennberg och fortsätter:

– Men nu har det äntligen lossnat. Det är svårt att säga exakt varför, men känslan är att det är räntesänkningar och löftena om fortsatta sänkningar som spelar en stor roll för våra kunder.

Zenits kundkrets består av välkända storföretag som till exempel Astra Zenca, Assa Abloy, Essity och Husqvarna.

Med förnyad framtidsoptimism har fem av Zenits 30 anställda valt att bli partner i företaget. Jonas Svennberg förklarar varför det är viktigt.

– Hittills har tre grundare och jag själv varit partner. Nu blir vi nio. Att vi vidgar den kretsen visar att vi är fler som vill och kan ta ansvar för försäljning och kundrelationer.

Han förklarar att industridesign inte är vad den har varit, det vill säga att sätta färg och form på saker. Han vill inte ens att verksamheten ska kallas industridesign.

– Traditionellt har industridesigners arbetat utifrån en specifikation från kunden. I dag har krav på hållbarhet och cirkularitet gjort att kunden behöver hjälp med att tänka om från grunden. Då blir våra tjänster så mycket mer än bara form och färg. Vi blir en strategisk partner som även hjälper till med själva specifikationen, säger han och fortsätter:

– När våra anställda är partner får de också en större auktoritet gentemot kunderna, inte bara i säljprocessen utan även i genomförandet. Det behövs eftersom kunderna nu behöver släppa iväg en del av sådant som de tidigare bestämt själva.

Zenit omsatte 34 Mkr under 2023 med nollresultat. Innevarande år kommer att bli sämre på grund av den tuffa våren, enligt Jonas Svennberg.

Gunnar Wrede

Designföretaget Zenit i Malmö pustar ut efter en vår som vd Jonas Svennberg kallar för ”katastrof”. Nu väljer fem av firmans anställda att bli partner i bolaget.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.