Immunovias styrelse har beslutat genomföra en företrädesemission om 70 Mkr som är garanterad till hälften. Pengarna ska gå till att sätta andra generationen av bolagets analystest för tidig upptäckt bukspottkörtelcancer på den amerikanska marknaden under nästa år.
Årsstämman den 19 juni måste godkänna emissionen, som planeras till andra halvan av augusti. Bolaget tar även ett brygglån om 15 Mkr som ska betalas tillbaka i höst och kan även tillföras kapital genom inlösen av tidigare teckningsoptioner i början av nästa år.
Immunovias nya test kan bli ett av de första kommersiella tester som gör det möjligt att upptäcka pankreascancer så tidigt att fler patienter kan få längre överlevnad. Sjukdomen har en mycket hög dödlighet och upptäcks i dag nästan alltid alldeles för sent. Immunovia planerar att lansera sitt blodanalystest under 2025.
– Med företrädesemissionen kommer vi att ha tryggat vår finansiering en bra bit framåt. Bolag som vårt och i vår typ av bransch arbetar kontinuerligt med finansiering. Som vi kommunicerat i Q1-rapporten klarar vi ekonomin under september men inte under kvartal fyra. Vår burn rate är i genomsnitt 8-10 Mkr per månad, säger Karin Almqvist Liwendahl, Immunovias ekonomichef.
Det finns inget snabbtest för denna cancertyp baserat på blodprov på marknaden sedan Immunovia i juli 2023 drog tillbaka sitt första test från marknaden. Det minskade företagets kostnader ordentligt. Det nya testet använder en annan mer beprövad och billigare analysplattform och ska åtgärda begränsningar som fanns i den första varianten. Bolaget minskade i samband med omstruktureringen personalstyrkan med 80 procent till elva anställda.
Nu ska bolaget slutföra utvecklingen av det nya testet, bevisa testets värde på kliniker och därefter knyta upp samarbetspartner för kommersialisering av testet i USA. Planen är att testet ska komma ut på marknaden redan nästa år.
– Vi har en oerhört komprimerad tidsplan för produkten. Att vår produkt planeras komma ut på marknaden under 2025 innebär inte att det ger intäkter omedelbart. Efter marknadslansering ska produkten gå igenom en försäkringsersättningsprocess som kan ta lång tid, säger Karin Almqvist Liwendahl.
Aktievärdet sjönk 18 procent under tisdagen som en reaktion på meddelandet.
Elisabet Ottosson