Malmöbolaget Bomill gör en tvärvändning med sin affärsidé. Nu vill bolaget resa nästan 17 miljoner kronor i en garanterad företrädesemission för att göra en omstart med försäljningen.
Andra generationen av Bomills processutrustning för att sortera enstaka sädeskorn baserat på kvalitet lanserades i januari 2023. Maskinerna har en kapacitet att behandla upp till 15 ton säd per timme. Nu behövs mer kapital för att skala upp kommersialiseringen av den. Nyemissionen är garanterad fullt ut av några av de nuvarande ägarna samt en extern investerare.
Bolaget lanserade sin första maskin redan 2013. Den marknadsfördes framför allt för att kunna skilja mögelskadade korn från friska. Det problemet uppstår dock sällan vilket gjorde affärsidén inte bar sig. Därför har Bomill skiftat fokus till att sälja maskinerna för att sortera efter proteininnehåll. Hittills har bolaget sålt fem maskiner av den nya versionen.
– Vi identifierade tillsammans med våra kunder att sortering efter proteinhalt i säden är ett hållbart business case för kunderna. Det är något som är likadant år från år och är viktigt för att få ut det största värdet ur säden. Vår nya maskin som har fem gånger högre kapacitet och hälften så stor energiförbrukning ger en mycket snabbare return of investment för kunderna, säger Andreas Jeppsson, vd för Bomill.
Bomills nettoförsäljning har varit dalande de senaste sju åren men ökade i fjol till 8,5 Mkr, att jämföra med året tidigare då försäljningen av den första versionen av maskin bara uppgick till 0,6 Mkr. Maskinerna kostar 2,5-6 Mkr per styck och varje fabrik kan potentiellt behöva mellan en och tio maskiner, enligt Andreas Jeppsson.
– Våra fokusindustrier är mjölkvarnar för vete och mältning av korn till ölbryggning. Mjölkvarnar vill ofta ha högt proteininnehåll i säden. Däremot är detta en nackdel vid öltillverkning, vilket innebär att mältningsindustrin får sämre betalt för korn med för högt proteininnehåll.
En tredje kundgrupp är spannmålsleverantörer, bland annat Lantmännen där Bomill installerat sin senaste maskin.
– Vi har ett väldigt bra momentum nu i Europa och i Nord- och Sydamerika, och jag ser positivt på att vi närmar oss att bli kassaflödespositiva, säger han.
De senaste två åren har Bomill gjort nyemissioner på totalt 45 Mkr.
Elisabet Ottosson