Det blev konkurs under corona. Men DHF-Airport Solutions har inte gett upp och är nu på gång att licensiera ut sin mjukvara till några av världens största flygplatser.
Ideonbolagets AI-teknik gör det möjligt att snabbare hitta orsakerna till fel i till exempel larm, ljus och övervakning på flygplatser.
I december 2022 gjorde DHF-Airport Solutions ett inkråmsförvärv av DHF Airport Systems efter att företaget försatts i konkurs i samband med coronapandemin. Under resan har deras mjukvara utvecklats till att snabbt kunna detektera och diagnostisera grunden till fel som annars kan skapa långa väntetider inom flyget.
– Ibland uppstår så kallade larmkaskader där ett mycket stort antal larm kan förekomma som konsekvens av ett eller ett mindre antal fel. För operatören kan felsökningen bli som att leta efter en nål i en höstack med långa stillestånd och stora kostnader som konsekvens. DHF:s mjukvara identifierar och åtgärdar då felen sekundsnabbt. Det här gör att stilleståndstiden dramatiskt minskar, berättar Andreas Delhusen, vd för DHF.
DHF:s potentiella kunder är främst stora till hubb-stora flygplatser. I februari 2020 installerades bolagets mjukvara AFDS på Delhi Indira Gandhi International Airport. Förutom Indien har företaget etablerat sig i Nederländerna, Singapore och USA. Nu planerar de att rulla ut sin mjukvara till en majoritet av världens 100 största flygplatser.
För att klara detta finansiellt planerar DHF att göra en riktad nyemission till några kända investerare i redan etablerade kanaler. Vilka vill Anders Delhusen inte avslöja, men det planeras ske inom 4-5 veckor.
– Jag återkommer med information om emissionen när det är helt klart. Pengarna behöver vi för att kunna expandera och successivt anställa fler. Vi räknar med att inom tre år överstiga 100 miljoner i licensförsäljning med en vinst över 40 procent, säger Andreas Delhusen.
Tekniken bygger på tio års forskning från Lunds universitet, Copenhagen University och Stanford University. Affärsmodellen går ut på att licensiera ut mjukvaran till flygplatserna.
– Nu för tiden förväntar sig flygplatserna full service. Man installerar och hjälper dem med allt som behövs för att komma i gång och bjuder sedan på service och uppgraderingar.
Andreas Delhusen berättar vidare att fördelarna med deras mjukvara inte bara är ekonomisk utan även kommer att hjälpa omställningen till mer klimatsmarta lösningar för flyget.
– Det är väldigt roligt att få vara med och skapa smarta lösningar som dessutom kommer bidra till att miljöanpassa flyget, säger Andreas Delhusen.
Cajsa Jonasson