Cykelhjälmsföretaget Hövding överväger att på eget bevåg stoppa försäljningen i Danmark.
– Vi har ändå redan tappat nästan all försäljning i Danmark, säger vd Sofia Svensson.
Konsumentverkets beslut om ett permanent säljstopp och eventuellt återkallande av cykelairbagen Hövding 3 är ett alexanderhugg mot företaget som omskrivits i media sedan i fredags då nyheten kom ut. Beslutet gäller dock endast försäljningen i Sverige.
Hövding finns på tre marknader med ungefär en tredjedel av försäljningen i Sverige, Danmark och Tyskland.
– Redan det tillfälliga säljstoppet i Sverige medförde en otroligt stor renomméskada för oss. I princip hela försäljningen har upphört även i Danmark. Därför utvärderar vi just nu om vi själva ska stoppa försäljningen där, säger Sofia Svensson.
Hon påpekar att försäljningen i Tyskland hittills inte har påverkats på något nämnvärt sätt. Icke desto mindre är hotet om överlevnad för Hövding som bolag överhängande.
Det tidigare tillfälliga säljstoppet har överklagats av Hövding, tillsammans med en begäran om inhibition, vilket betyder att säljstoppet ska hävas medan överklagandeprocessen pågår. Hövdings begäran om inhibition har dock avslagits i två instanser och ligger i Högsta förvaltningsdomstolen.
En rättsprocess kan ta väldigt lång tid och det är högst osäkert om Hövding överlever en sådan, även om företaget skulle vinna tvisten med Konsumentverket.
– Med tanke på att Hövding 3 är säkrare än de föregående versionerna borde bolagets produkter, med Konsumentverkets logik, inte heller godkänts och bolaget aldrig uppstått. Nu har tusentals aktieägare investerat totalt uppåt en halv miljard kronor i Hövding, säger Sofia Svensson.
Frågan är om Hövdings ägare, Joel Eklund, är villig att stödja bolaget med kapital under en kanske segdragen rättsprocess i hopp om en vinnande utgång och restaurerat kundförtroende. Han svarar till Rapidus:
– Bolagets existens är hotad om vi inte kan sälja våra produkter, säger Joel Eklund.
Gunnar Wrede