Grundarduon bakom Inimini lyckades övertyga alla drakar i SVT:s Draknästet att investera. Nu är det lejonets tur att sätta tänderna i Malmöbolaget.
Kort sagt ägnar sig Inimini åt att köpa och sälja begagnade barnkläder online. Bolaget köper kläder av privatpersoner och hämtar upp dem vid säljarens ytterdörr. Sedan sorteras kläderna i stilenliga kit som fotograferas, allt för att webbshoppen i största möjliga mån ska efterlikna affärer som säljer nya kläder.
– Varför är alla bilder så oinspirerande när man ska köpa second hand online? Varför är allting osorterat? säger Iniminis medgrundare Josefin Runquist (t.v.) när hon gästar Janne Dahlqvist i Lejonkulan.
På bara två år har hon, tillsammans med sin medgrundare Maja Vallinder (t.h.), byggt upp en logistikkedja över hela landet och med dubblad omsättning år efter år har affärsmodellen hittills fungerat.
Detta var några av anledningarna till att samtliga profiler i SVT:s Draknästet ville investera i bolaget i höstas. Efter en hård förhandling landade det på en investering från fyra drakar. Draken som duon på förhand hade hoppats mest på var också den enda som fick nobben, efter ett skambud och en offensiv av oinitierade och provocerande frågor.
I dagens avsnitt av Lejonkulan får vi följa med bakom kulisserna. Janne Dahlqvist tar reda på om Inimini verkligen är det guldägg som det framstod som i tv-programmet, eller om drakarnas interna tävling gick för långt. Hur skalbar är affärsmodellen? Hur bygger man upp en logistikkedja och försäkrar sig om att kunna bibehålla ett tillräckligt utbud? Det svarar Josefin Runquist på i dagens avsnitt.
Emiliano Strauss