måndag 22 juli 2024

inloggad som

Nytt förvärv från Sjöbergska

|  , ,
|  

Kommunikationskoncernen Sjöbergska huset i Malmö förvärvar den mångåriga byrån Konovalenko.

Rapidus skrev i höstas om Sjöbergska husets nya offensiva förvärvsstrategi i samband med koncernens uppköp av varumärkesbyrån Plan V. Nu är det dags för nästa affär, ett steg upp i storleksordningen, när Malmöbyrån Konovalenko köps upp.

– Konovalenko ger oss mer av samma synergier som Plan V. Man kan säga att detta blir en rejäl uppväxling av Plan V, med fler anställda och 23 års erfarenhet, säger Sjöbergska husets koncernchef Jens Grip (i mitten).

Konovalenko grundades 1995 och har haft en årlig omsättning på cirka 9,5 miljoner kronor de senaste par åren, efter en topp på 13,5 mkr 2018. Sjöbergska huset – som utöver moderbolaget och Plan V även inkluderar byråerna 040, Odd Hill och Oawa – omsatte i sin tur ungefär 25 mkr innan affären.

I samband med uppköpet blir Konovalenkos vd Mikael Signell (t.v.) som har drivit bolaget sedan starten tillsammans med Maria Hellberg och Jonas Hanson, affärsutvecklare på Sjöbergskas moderbolag. Plan V:s medgrundare och vd Mikael Eskilsson (t.h.) tar samtidigt över vd-stolen på Konovalenko.

Jens Grip flaggar dessutom för fler förvärv under nästa år.

– Det är stor sannolikhet att det blir så, säger han.

Emiliano Strauss

Kommunikationskoncernen Sjöbergska huset i Malmö förvärvar den mångåriga byrån Konovalenko.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.