fredag 23 februari 2024

inloggad som

Mycket snacks och lite hockey för Percy Nilsson

Att hyra Malmö Arena har blivit en dyr historia för Malmö Redhawks, som går på knäna när Percy Nilssons arenabolag inte delar med sig av kringförsäljningen. 

Säsongen i ishockeyns högsta serie har börjat blandat för Malmö Redhawks, som förra säsongen slutade sist i tabellen. Efter två inledande bortaförluster har man nu tagit två segrar hemma i Malmö Arena.

I en intervju med Rapidus inför säsongspremiären konstaterade Redhawks ordförande Mats Larsson att klubben ligger i botten av ligan när det gäller intäkter, vilket direkt påverkar den sportsliga satsningen. Som den enskilt största faktorn pekade han på avtalet med Malmö Arena. Redhawks har inga intäkter från mat och dryck på matchdagar, dessa tar Percy Nilssons arenabolag Parkfast.

– Vi hade gärna försökt förhandla med arenabolaget om att ta över försäljningen i kioskerna och restaurangerna, men det är en del av deras basinkomst och det måste vi respektera, sade han då.

Mats Larsson menade vidare att konkurrenterna drar in från 25 miljoner upp till 60 miljoner kronor i den här delen samtidigt som Redhawks är ”underfinansierat”.

– För Malmö Redhawks långsiktiga överlevnad och konkurrensförmåga är det en av de absolut ojämförligt viktigaste parametrarna att vi får upp vår omsättning med mellan 20 och 30 miljoner.

Flera medier har rapporterat att även Frölunda drabbas av ett upplägg med dyr arenahyra, utan inkomster för kringförsäljningen. En rad personkopplingar gör dock Redhawks situation speciell:

I Malmö Redhawks Ishockey AB, bolaget som driver herrlagets elitverksamhet i hockeyns högsta serie, har den ideella föreningen IF Malmö Redhawks knapp röstmajoritet. Resten av rösterna – och mer än 90 procent av kapitalet – kontrolleras av ett holdingbolag där just Percy Nilsson och fastighetsentreprenören Greg Dingizian hör till de största delägarna.

Percy Nilsson och Greg Dingizian är också de två största ägarna i fastighetsbolaget Doxa som äger fastigheten arenakvarteret och där Greg Dingizian sitter styrelsen. Dessutom valdes nyligen Patrik Melin, finanschef på Doxa, in i Redhawks styrelse.

Men Doxa har inga avtal direkt med Redhawks. Patrik Melin hänvisar till Percy Nilssons arenabolag Parkfast som är Doxas hyresgäst och driver arenans verksamhet. Percy Nilsson sitter alltså på alla stolar i sammanhanget. Han hänvisar dock alla frågor kring Redhawks avtal till Parkfasts vd Karin Mårtensson.

– I nuvarande avtal har vi tydliga skrivningar gällande den ekonomiska fördelningen av intäkter kopplade till biljetter, mat och dryck, kommersiella rättigheter, sponsorintäkter med mera. Jag tror att i grunden är detta en bra modell utifrån att vi drivs i helt skilda bolagsstrukturer, säger hon och fortsätter:

– Alla intäkter från alla intäktskällor är viktiga för Malmö Arena, som drivs helt i privat regi. Det finns också oerhört höga kostnader förknippade med att driva en stor multiarena. 

Karin Mårtensson säger att arenabolagets verksamhet ska fungera för många olika typer av arrangörer och målgrupper, inte enbart Redhawks matcher.

Hur viktigt är egentligen Redhawks för arenan?

– Malmö Redhawks ligger oss alla väldigt varmt om hjärtat, inte minst bevisas detta av Percy Nilssons stora engagemang för klubben genom åren. Hittills har vår affärsplan byggt på att vi ska ha ett hockeylag på elitnivå som en basverksamhet vilken arenans organisation och säsongsplanering utgår ifrån. Det skulle vara mycket, mycket tråkigt att behöva ställa om verksamheten till något annat.

Ola Nilsson

Att hyra Malmö Arena har blivit en dyr historia för Malmö Redhawks, som går på knäna när Percy Nilssons arenabolag inte delar med sig av kringförsäljningen.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.