tisdag 4 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Celebert när Game Habitat firade

Kändisarna från Malmös dataspelsbransch kom för att fira spelhubbens första tio år i staden.

Storlek är viktigt och spelutveckling är konst. Det var två av budskapen när Game Habitat bjöd på förfest, inför det stora firandet med cirka 900 gäster.

Peter Lübeck, Game Habitats vd, berättade om organisationens historia. Under de tio år som gått har Malmös spelutvecklare tagit sig upp från källarverksamhet till rampljuset och gjort Malmö till en av världens hetaste spelstäder.

Han fick medhåll i en paneldiskussion med Massive-grundaren Martin Walfisz, tidigare Massive-chefen David Polfeldt och Ann-Sofie Sydow, som startade och drev den populära yrkeshögskolan The Game Assembly. Kvartetten var med när organisationen bildades och instämmer i att de överträffade sina egna mål.

Målen år 2013 var att Malmö till år 2020 skulle vara etablerat som Europas hetaste region för spelutvecklare och Game Habitat skulle vara noden. Antalet anställda i branschen skulle gå från dåvarande knappt 400 personer till 1.200 och antalet bolag skulle dubblas, från knappa 30 till 60 bolag, till år 2020.

Resultatet blev mer än 1.500 anställda i 120 spelutvecklingsbolag, som tillsammans omsatte nästan 2,5 miljarder kronor 2021. Trion konstaterar att Malmö har blivit Europas hetaste spelstad med ett starkt internationellt varumärke.

– Jag tyckte att samtalen i början var intressanta, men jag trodde inte så mycket på idéen och tyckte inte att målen var förankrade i verkligheten, sa David Polfeldt med skyldig ton.

– Jag ville nog ha ännu högre mål. Jag är en drömmare och tyckte att vi skulle bli störst i världen. Det var nog tur att jag togs ner på jorden, sa Martin Walfisz.

Det var nog ingen som förväntade sig ödmjuka mål från personen som döpte sin egen satsning till Massive. Ann-Sofie Sydow var dock också övertygad om potentialen i Game Habitat. Hon hade sett hur allt fler utvecklare sökte sig till hennes skola och att det behövdes strukturer för att förvalta talangerna.

– I början var det inte självklart för att våga satsa på sina idéer. I dag har branschen i Malmö växt ifrån det, sa Ann-Sofie Sydow.

Peter Lübeck fyllde på:

– Vi attraherar talanger i världsklass, både med branschen och den livskvalitet Malmö kan erbjuda. Ordet sprider sig som ringar på vattnet. Nu är nästa utmaning att förenkla för människor som kommer hit från andra länder så att dessa talanger kan stanna.

En annan utmaning på politisk nivå som diskuterades flitigt var behovet att få dataspel och spelutveckling att klassas som en konstform. På så vis hoppas Game Habitat att spelbolagen ska kunna ta del av kulturstöden som delas ut årligen. Lobbyarbetet har börjat.

Emiliano Strauss

Kändisarna från Malmös dataspelsbransch kom för att fira spelhubbens första tio år i staden.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Stora pengar hägrar i vattenrening

    Vattenrening är en bransch där Skåne utmärker sig internationellt och med allt fler startup-bolag. Stora investeringar står för dörren och lockar till sig kapital. Rapidus har tagit tempen på branschen.

  • Avloppsdirektiv pressar fram investeringar

    I fjol antogs ett EU-direktiv som bland annat ställer krav på ett nytt reningssteg i kommunala avloppssystem. Det innebär nya affärsmöjligheter för skånska teknikleverantörer.

  • De vill få oss att sluta slösa vatten

    Barndomskompisarna från Möllan gick skilda vägar. Efter en ekonomi-master och en pilotutbildning är de tillbaka med ett gemensamt företag som ska få oss att förstå hur mycket vatten vi slösar.