Affärsidé på paus. En avgående styrelseordförande misstänkt för grovt insiderbrott. Och en aktie i fritt fall. Utmaningarna är flera när Malmöbolaget Plexian ändrar inriktning.
Från att ha profilerat sig som ett renodlat fintech-bolag med fokus på fysisk kortutgivning kopplat till lojalitetsprogram, ska Plexian nu enbart satsa på lojalitetsprogram och datadrivna lojalitetslösningar. Bolaget har skrotat sitt fokus på den kortutgivning som var en stor del av erbjudandet när Plexian gick till börsen 2021. Aktien är noterad på Nasdaq First North och gått från en topp på 7,80 kronor i november 2022 till i dag 27 öre.
Istället läggs allt krut på Plexians egenutvecklade plattform Edge, som skapar datadrivna erbjudanden baserade på AI, tidigare transaktioner och köpmönster. Två av funktionerna i plattformen är den digitala valutan PlexChain och verktyget Edge Publish, som tillåter användaren att publicera erbjudanden i sina digitala kanaler.
– Vi har skalat ner kostnaderna och ändrat inriktning på affären. Fokus ligger inte längre på kortutgivning. Vi har byggt ett säljdrivet bolag med en helt annan portfölj än tidigare, säger Plexians vd Johan Möllerström.
Johan Möllerström tog över vd-skapet i Plexian 2022. Samtidigt stärktes säljfunktionen med flera rekryteringar, bland annat anställdes Fredrik Knutsson, tidigare försäljningschef på Twilio, som vice vd. Plexians kunder består idag av Baresso, Hub Park samt ett köpcentrum med ett 50-tal butiker som samtliga kommer att använda sig av bolagets tjänster. Enligt Plexian är listan på potentiella kunder lång och bolaget siktar även på internationell expansion.
– Vi märker en ökad efterfrågan på våra produkter och tjänster i såväl Sverige som från den internationella marknaden. Vi tittar på länder i närområdet, främst Europa och företrädesvis England där man ligger i framkant inom vårt segment. I en inledande fas kommer vi främst att fokusera på köp- och shoppingcenter där vi ser ett behov av verktyget Edge Publish för ökad merförsäljning, säger Johan Möllerström.
Hur ser er finansiering ut?
– Vi har som sagt dragit ner kostnaderna och vi är i dagsläget inte särskilt kapitalkrävande. Vi har gått från en burn rate på 4,2 miljoner kronor till 1 miljon per månad. Jag tror att vi får se ett positivt kassaflöde i slutet på det här året, säger Johan Möllerström.
Bakom Plexian, som grundades i Malmö 2017, står bland andra bolagets styrelseledamot och tidigare vd Sami Sulieman. Han är även en av Plexians storägare genom bolaget Malmö Tech Invest och känd från investerarnätverket Affärsänglarna i Malmö.
Nyligen avgick Plexians styrelseordförande, företagsledaren Per-Ola Rosenqvist. Samtidigt lämnade han sitt styrelseuppdrag i Intellego, misstänkt för grovt insiderbrott. Det rör flera aktieköp i medicinteknikbolaget Sensodetect, där han misstänks ha handlat på insiderinformation om ett distributionsavtal med ett kinesiskt bolag.
Hur påverkar det här förtroendet för Plexian?
– Jag hoppas och tror att förtroendet för Plexian är bra. Vi bygger förtroende på lång sikt. Samma dag som Per-Ola Rosenqvist avgick tillsattes Plexians tidigare styrelseledamot Henric Blomsterberg som ordförande, säger Johan Möllerström.
Johan Möllerström är ordförande för Sensodetect och var själv misstänkt för insiderbrott under 2022. Förundersökningen lades dock ner och EBM kunde varken bekräfta eller dementera om misstankarna rörde Sensodetect.
Martin Linderoth