Lundabolaget Parkster kommer att bryta miljardvallen i omsättning i år. Det säger vd Lars Andersson.
Parkster tillhandahåller en app för parkeringsbetalning och finns på parkeringar på mer än 300 orter i Sverige. Som Rapidus tidigare skildrat är dock konkurrensen hård, inte minst kring kommunala parkeringar där betalapps-bolagen konkurrerar om upphandlingarna.
Vad som ytterligare komplicerar denna marknad är den snabbt framväxande efterfrågan på el-bilsladdning på offentliga parkeringar.
– Vår verksamhet är volymdriven. Vi vill finnas på så många platser som möjligt och då är det viktigt att även erbjuda en betallösning för elbilsladdning. Annars väljer elbilsförare en annan parkering, säger Lars Andersson.
Parkster ingår därför en rad partnerskap med teknikbolag som tillhandahåller mjukvarulösningar för leveransen av el till laddstationerna. Ett nytt sådant partnerskap är med det svenska bolaget Chargepanel. Exempel på andra redan befintliga samarbeten är bolagen Eways och Voltiva.
– Vi har en handfull samarbeten av det här slaget och vi tittar på fler. Orsaken är att olika parkeringsägare har avtal med olika systemleverantörer. Chargepanel är starka på privatägda parkeringar och de finns på orter där vi finns, säger Lars Andersson.
Elbilsladdning är inte någon ny kassako för Parkster, det handlar snarast om laddning som lockvara till parkeringsplatserna, även om Lars Andersson vänder sig mot ordet lockvara och föreslår komplement, eller helhetslösning.
Trots hårdnande konkurrens går det bra för Parkster, uppger han. En omsättning som 2022 stannande på 927 miljoner kronor kommer i år att gå över 1 miljard.
– Vi växer bra i Sverige som är vår största marknad. Och i Tyskland och Österrike har vi ökat med 30 procent de senaste tre månaderna.
Resultatet före skatt blev i fjol 17 Mkr vilket ger en marginal på 1,8 procent.
– Vi hade kunnat göra större vinst om vi ville, men vi fokuserar på att investera, säger Lars Andersson.
Gunnar Wrede