onsdag 17 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Skånsk florist hittar ny näring

En ny uppfinning för att binda blomsterbuketter blev räddningen sedan familjen bakom Ingvar Strandhs Blomsterskola tvingats lägga ned utbildningen.

Hanataba är namnet på uppfinningen. Det är ett verktyg för att sätta ihop blombuketter. Man trär in blommorna i hålen på en cylinder och vrider för att skapa en spiral.

I dag jobbar paret Christian Jonasson och Jenny Strandh bara med sina produkter, som i år väntas sälja för minst 10 miljoner kronor världen över.

– Vem som helst kan nu sätta ihop en snygg bukett och ge den volym med en perfekt spiral som duktiga florister gör. Hanataba ger också ett nytt uttryck till buketten, dels som en snygg detalj, ett smycke på stjälken, dels för att man kan ställa buketten upp och ha den i ett fat med vatten istället för en vas, säger Christian Jonasson, som ligger bakom uppfinningen.

Han driver företaget tillsammans med sin hustru Jenny Strandh, som tog över verksamheten från sin far 2016. Ingvar Strandh startade sin första blomsteraffär i Malmö år 1967. Tolv år senare öppnade han blomsterskolan och gjorde succé, inte minst efter att ha fått uppdraget att smycka kungens 50-årskalas. På senare år har dock intresset för kurserna dalat.

– Det har varit en sviktande efterfrågan och under pandemin hamnade vi i ett vägskäl. Vi bestämde oss för att satsa helhjärtat på våra produkter och har sedan dess inte annonserat ut några nya kursdatum. Men säg aldrig aldrig, vi kanske kan börja med de kortare utbildningarna igen någon gång i framtiden, säger Christian Jonasson.

Företagets omsättning har växt sedan första produktlanseringen. Från under 1 miljon kronor till 3,2 miljoner 2020 och 4,8 miljoner 2021. Förra året omsatte Ingvar Strandhs Blomsterskola cirka 7 miljoner och i år blir det inte under 10 miljoner, lovar Christian Jonasson. Samtliga år har varit vinstgivande.

– Vi har inte expanderat så fort som vi hade gjort om vi tagit in kapital. Fabriken har långa ledtider och vi behöver därför låsa kapital under långa perioder. Så vi ökar våra lagervolymer kontinuerligt. Snart kommer vår hittills största leverans med ungefär 45.000 enheter, säger han.

Familjeföretaget sysselsätter också parets två barn på heltid och har ytterligare en anställd. Utöver den egna uppfinningen, som finns i olika material och färger, säljer bolaget också blomsterfakirer. Det är ett antikt japanskt floristverktyg, en liten spikdyna som man monterar blommor på.

– Vi växer i den takt vi mäktar med och lär oss hela tiden på vägen. I USA säljer vi till exempel i princip utan budget, vi har bara testat några enkla kampanjer i sociala medier. Vi kan dra upp försäljningen där gånger tio, men vill veta att vi klarar av att leverera på våra löften innan vi gasar, säger Christian Jonasson.

Ingvar Strandhs Blomsterskola samarbetar nu med Business Sweden för att hitta distributörer i Kina, Japan och Sydkorea. Parallellt fortsätter bolaget att expandera till nya europeiska länder.

– Vi lägger till några länder per år. Näst på tur står lanseringar i Finland och Holland, sedan Storbritannien.

Emiliano Strauss

En ny uppfinning blev räddningen sedan familjen bakom Ingvar Strandhs Blomsterskola tvingats lägga ned utbildningen.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.

  • Bona – ”USA:s tullar kan påverka oss”

    Malmöföretaget Bona, med vd Kerstin Lindell i spetsen, redovisar stagnerad tillväxt för 2024. En dämpad konjunktur känns av och en stor verksamhet i USA kan komma att påverkas av tullar.

  • Obducats vd får gå

    Lundabaserade Obducats ansträngda finanser tar ut sin rätt. Patrik Lundström som varit vd i mer än 25 år får gå. Bolaget ska gå in i en ”ny fas” och ersätter honom med en styrelsemedlem som varit med lika länge.

  • Starkt Beijer Ref trots kyliga tider

    Värme- och kylgrossisten Beijer Ref visar en stark tillväxt i både omsättning och resultat för det första kvartalet 2025. Aktien sticker på börsen efter torsdagens rapport.