måndag 16 september 2024

inloggad som

Skånsk florist hittar ny näring

En ny uppfinning för att binda blomsterbuketter blev räddningen sedan familjen bakom Ingvar Strandhs Blomsterskola tvingats lägga ned utbildningen.

Hanataba är namnet på uppfinningen. Det är ett verktyg för att sätta ihop blombuketter. Man trär in blommorna i hålen på en cylinder och vrider för att skapa en spiral.

I dag jobbar paret Christian Jonasson och Jenny Strandh bara med sina produkter, som i år väntas sälja för minst 10 miljoner kronor världen över.

– Vem som helst kan nu sätta ihop en snygg bukett och ge den volym med en perfekt spiral som duktiga florister gör. Hanataba ger också ett nytt uttryck till buketten, dels som en snygg detalj, ett smycke på stjälken, dels för att man kan ställa buketten upp och ha den i ett fat med vatten istället för en vas, säger Christian Jonasson, som ligger bakom uppfinningen.

Han driver företaget tillsammans med sin hustru Jenny Strandh, som tog över verksamheten från sin far 2016. Ingvar Strandh startade sin första blomsteraffär i Malmö år 1967. Tolv år senare öppnade han blomsterskolan och gjorde succé, inte minst efter att ha fått uppdraget att smycka kungens 50-årskalas. På senare år har dock intresset för kurserna dalat.

– Det har varit en sviktande efterfrågan och under pandemin hamnade vi i ett vägskäl. Vi bestämde oss för att satsa helhjärtat på våra produkter och har sedan dess inte annonserat ut några nya kursdatum. Men säg aldrig aldrig, vi kanske kan börja med de kortare utbildningarna igen någon gång i framtiden, säger Christian Jonasson.

Företagets omsättning har växt sedan första produktlanseringen. Från under 1 miljon kronor till 3,2 miljoner 2020 och 4,8 miljoner 2021. Förra året omsatte Ingvar Strandhs Blomsterskola cirka 7 miljoner och i år blir det inte under 10 miljoner, lovar Christian Jonasson. Samtliga år har varit vinstgivande.

– Vi har inte expanderat så fort som vi hade gjort om vi tagit in kapital. Fabriken har långa ledtider och vi behöver därför låsa kapital under långa perioder. Så vi ökar våra lagervolymer kontinuerligt. Snart kommer vår hittills största leverans med ungefär 45.000 enheter, säger han.

Familjeföretaget sysselsätter också parets två barn på heltid och har ytterligare en anställd. Utöver den egna uppfinningen, som finns i olika material och färger, säljer bolaget också blomsterfakirer. Det är ett antikt japanskt floristverktyg, en liten spikdyna som man monterar blommor på.

– Vi växer i den takt vi mäktar med och lär oss hela tiden på vägen. I USA säljer vi till exempel i princip utan budget, vi har bara testat några enkla kampanjer i sociala medier. Vi kan dra upp försäljningen där gånger tio, men vill veta att vi klarar av att leverera på våra löften innan vi gasar, säger Christian Jonasson.

Ingvar Strandhs Blomsterskola samarbetar nu med Business Sweden för att hitta distributörer i Kina, Japan och Sydkorea. Parallellt fortsätter bolaget att expandera till nya europeiska länder.

– Vi lägger till några länder per år. Näst på tur står lanseringar i Finland och Holland, sedan Storbritannien.

Emiliano Strauss

En ny uppfinning blev räddningen sedan familjen bakom Ingvar Strandhs Blomsterskola tvingats lägga ned utbildningen.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Mikrodust expanderar med ny vd 

    Det Lundabaserade teknikbolaget Mikrodust plockar in en ny vd. Nu är planen att expandera bolagets sälj- och marknadsavdelning.

  • Därför lämnar Kockums Malmö

    En epok går i graven när Kockums i slutet av nästa år lämnar det gamla varvsområdet i Malmö och kör flyttlasset till Lund. Bygget av det nya kontoret i Brunnshög håller på att ta form. Här berättar Kockumschefen Mats Wicksell varför Kockums lämnar sin gamla hemstad.

  • Opticept lånar 29 miljoner för att klara stororder

    Opticepts genombrottsorder, värd fem gånger mer än hela fjolårets omsättning, fick aktiekursen att rusa med mer än 100 procent. I dag meddelar bolaget att man tar ett lån för att klara ordern.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.