En ny uppfinning för att binda blomsterbuketter blev räddningen sedan familjen bakom Ingvar Strandhs Blomsterskola tvingats lägga ned utbildningen.
Hanataba är namnet på uppfinningen. Det är ett verktyg för att sätta ihop blombuketter. Man trär in blommorna i hålen på en cylinder och vrider för att skapa en spiral.
I dag jobbar paret Christian Jonasson och Jenny Strandh bara med sina produkter, som i år väntas sälja för minst 10 miljoner kronor världen över.
– Vem som helst kan nu sätta ihop en snygg bukett och ge den volym med en perfekt spiral som duktiga florister gör. Hanataba ger också ett nytt uttryck till buketten, dels som en snygg detalj, ett smycke på stjälken, dels för att man kan ställa buketten upp och ha den i ett fat med vatten istället för en vas, säger Christian Jonasson, som ligger bakom uppfinningen.
Han driver företaget tillsammans med sin hustru Jenny Strandh, som tog över verksamheten från sin far 2016. Ingvar Strandh startade sin första blomsteraffär i Malmö år 1967. Tolv år senare öppnade han blomsterskolan och gjorde succé, inte minst efter att ha fått uppdraget att smycka kungens 50-årskalas. På senare år har dock intresset för kurserna dalat.
– Det har varit en sviktande efterfrågan och under pandemin hamnade vi i ett vägskäl. Vi bestämde oss för att satsa helhjärtat på våra produkter och har sedan dess inte annonserat ut några nya kursdatum. Men säg aldrig aldrig, vi kanske kan börja med de kortare utbildningarna igen någon gång i framtiden, säger Christian Jonasson.
Företagets omsättning har växt sedan första produktlanseringen. Från under 1 miljon kronor till 3,2 miljoner 2020 och 4,8 miljoner 2021. Förra året omsatte Ingvar Strandhs Blomsterskola cirka 7 miljoner och i år blir det inte under 10 miljoner, lovar Christian Jonasson. Samtliga år har varit vinstgivande.
– Vi har inte expanderat så fort som vi hade gjort om vi tagit in kapital. Fabriken har långa ledtider och vi behöver därför låsa kapital under långa perioder. Så vi ökar våra lagervolymer kontinuerligt. Snart kommer vår hittills största leverans med ungefär 45.000 enheter, säger han.
Familjeföretaget sysselsätter också parets två barn på heltid och har ytterligare en anställd. Utöver den egna uppfinningen, som finns i olika material och färger, säljer bolaget också blomsterfakirer. Det är ett antikt japanskt floristverktyg, en liten spikdyna som man monterar blommor på.
– Vi växer i den takt vi mäktar med och lär oss hela tiden på vägen. I USA säljer vi till exempel i princip utan budget, vi har bara testat några enkla kampanjer i sociala medier. Vi kan dra upp försäljningen där gånger tio, men vill veta att vi klarar av att leverera på våra löften innan vi gasar, säger Christian Jonasson.
Ingvar Strandhs Blomsterskola samarbetar nu med Business Sweden för att hitta distributörer i Kina, Japan och Sydkorea. Parallellt fortsätter bolaget att expandera till nya europeiska länder.
– Vi lägger till några länder per år. Näst på tur står lanseringar i Finland och Holland, sedan Storbritannien.
Emiliano Strauss