tisdag 23 juli 2024

inloggad som

VR-bolag får Saudisk kund

|  
|  

Malmöföretaget Cross Reality har fått sin första kund utanför Norden – ett köpcenter i Saudiarabien köper nu bolagets VR-plattform.

– Saudiarabien är en bra marknad, det är ett gaming-mecka och de har en ökande turism med mycket inomhusaktiviteter. Vår kontakt där vill även bli distributör, vilket är spännande. När det blir ringar på vattnet kan det bli en ”bulls-eye” för oss, säger Patrik Zalewski, vd för Cross Reality.

Företaget kommersialiserar sina VR-plattformar för främst familjespel inomhus med VR-glasögon. Hittills har bolaget sålt åtta system till köpcenter och upplevelseparker, bland annat till Extreme Zone på Entrée i Malmö, en VR-studio i Helsingborg och ett upplevelsecentrum i Helsingfors.

– Vi har ett system som inte kräver några externa västar med sensorer, bara headsets och handkontroller. Dessutom klarar våra system, till skillnad mot våra konkurrenters, drop in-kunder. Upp till tio personer kan spela samtidigt och gå in och ut från spelet när de vill, säger han och fortsätter:

– Vi vill göra upplevelser som tilltalar yngre, vi vill att barn rör på sig i spelen. Dessutom har vi tagit fram en portabel version som får plats i en väska. Då kan man snabbt förvandla ett konferensrum eller ett partytält till en spelhall. Det kommer att ge oss nya kundgrupper, och vad vi vet är vi helt själva om den lösningen.

I våras fick Cross Reality nya delägare i Erik Andersson från Mellby gård och Stockforsa Invest, men Patrik Zalewski vill inte avslöja den aktuella summan vid nyemissionen. Sedan tidigare är Massive Entertainments grundare Martin Walfisz delägare. Han liksom Erik Andersson sitter i Cross Realitys styrelse.

Elisabet Ottosson

Malmöföretaget Cross Reality har fått sin första kund utanför Norden.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.