De skånska nanoteknikbolagen trotsar lågkonjunkturen och tar hem order på löpande band. Obducat lånar pengar för att möta en kraftigt ökad orderingång och Prebona ökar försäljningstillväxten med 500 procent.
Lundabaserade Obducat har upptagit ett konvertibelt lån på 20 miljoner kronor från investmentbolaget Formue Nord Fokus för att säkerställa sitt behov av rörelsekapital. Detta då bolaget ser en kraftigt ökad orderingång under årets första kvartal. Under Q1 landade orderingången på 59,7 miljoner, jämfört med sju miljoner för samma period föregående år.
Bolaget säljer maskiner för tillverkning av material som är täckta med tunna lager av nanopartiklar och har egen tillverkning av nanokomponenter. Huvuddelen av kunderna verkar inom halvledar- och elektronikindustrin.
– Vi får en viss del som förskottsbetalning av kund. Med en kraftig ökning av orderingången måste vi dra upp tempot i produktionen och då binder vi kapital. Därför tar vi det här lånet, säger Obducats vd Patrik Lundström.
2022 var ett förlustår för Obducat, som redovisade intäkter på 58,5 miljoner kronor under helåret och ett resultat efter skatt på -5,6 miljoner kronor. Men enligt Patrik Lundström är det nu högkonjunktur för teknikbolagen. Det här året räknar Lundström med svarta siffror på sista raden.
– Under 2023 räknar vi med en omsättning som överstiger 100 miljoner kronor samt ett positivt resultat. Obducat har en lång historia, samlad erfarenhet och ett starkt fäste på marknaden. Dessutom ökar intresset för vår teknik kontinuerligt.
Materialteknikbolaget Prebona i Simrishamn är en leverantör av funktionella material och ytbeläggningar. Bolaget befinner sig också i en stark tillväxtfas och under det första kvartalet i år ökade Prebonas försäljning med över 500 procent, jämfört med samma period förra året.
– Marknaden för flertalet av våra produkter ökar och nya användningsområden uppkommer. Vi ser nu att de här intäktsströmmarna är stadiga och att vi går mot ett bra helår, säger Prebonas vd Christian Östberg.
Prebona har utvecklat en egen teknologi som används inom inom bolagets fyra affärsområden, AgriCare, HealthCare, AirCare och SurfaceCare, där de två sistnämnda står för den största tillväxtökningen.
– Skalbarheten i vår affärsmodell börjar nu ge resultat då vi lyckats öka försäljningen kraftigt utan att öka våra fasta operativa kostnader, säger Christian Östberg.
Martin Linderoth