Minns du Kronaby-klockan som lanserades av fyra tidigare Sony-chefer? Deras bolag Anima gick i konkurs 2019 men efter det har spanska Festina sett till att få Malmöbolaget att ticka igen.
Klockutvecklarna i Malmö har haft en kraftig tillväxt sedan bolaget bildades i kölvattnet av Animas konkurs, då den spanska klockkoncernen Festina köpte rättigheterna till Kronaby-klockan. Nu ska Malmöföretaget ansvara för all produktutveckling av uppkopplade klockor åt Festinagruppens samtliga varumärken.
– Nu har vi ansvar för all produktutveckling av Festinas uppkopplade klockor. Vi står för all digital utveckling åt alla varumärken i Festinagruppen, säger Mattias Wideheim, vd för bolaget som nu heter Festina Group Technology
Historien börjar när Malmöbolaget Anima bildas 2015 av fyra tidigare Sony-chefer. 2017 lanserar bolaget klockan Kronaby som uppmärksammas av medier och investerare. Kronaby är en hybridklocka, en uppkopplad analog klocka med digitala funktioner och en tillhörande app. Fram till 2019 lyckas bolaget attrahera totalt omkring 320-365 miljoner kronor i riskkapital, när den kinesiska huvudägaren säger stopp och Anima försätts i konkurs.
Det är då Festina kommer in och köper rättigheterna till Kronaby-klockan från konkursboet. Den Barcelona-baserade koncernen värvar en kvartett från Animas gamla team, med Mattias Wideheim i spetsen, och etablerar Festina Sweden med ambitiösa tillväxtplaner.
– Ambitionen var att ta tekniken bakom Kronaby till Festinas övriga varumärken, vilket vi har gjort. Alla koncernens hybridklockor består i princip av Kronaby-tekniken, med olika appar och smådetaljer anpassade till varumärkenas respektive målgrupp, säger han.
Festina Group Technology har sedan dess växt till att sysselsätta 33 personer och en omsättning på 35 miljoner kronor år 2021, jämfört med 10 miljoner under debutåret 2019. Rapidus har inte fått tillgång till siffrorna för 2022.
Totalt har över 100 modeller lanserats under varumärkena Festina, Lotus, Jaguar och Kronaby. Men det är ändå inte hybridklockorna som upptar största delen av Malmöverksamheten.
– För närvarande spenderar vi 80 procent av tiden här på att ta fram Festinagruppens nästa generation uppkopplade klockor. Det är vårt uppdrag att driva koncernens globala produktutveckling på det här området, säger Mattias Wideheim och fortsätter:
– Vi siktar på att lansera koncernens första modeller av nästa generations uppkopplade klockor senare i år. Det kommer att bli ett stort steg för koncernen, mer än så kan jag inte säga.
Emiliano Strauss