CRM-jätten Lime Technologies lanserar ett så kallat CPQ-system, som automatiserar skapandet av offerter. Lime blir därmed lokal konkurrent till Getaccept, som grundades av en Lime-avhoppare.
– Det finns många konkurrenter när det kommer till CPQ, som Getaccept eller Vloxq i Stockholm. Sådana fristående lösningar täcker dock bara en del av säljprocessen. Vår lösning är en del av vår större och fullständiga CRM-lösning, som nu kan sköta hela kundresan, säger Magnus Fagerlund, produktchef på Lime.
Betyder det att ni nu slår ut konkurrensen?
– Nej, de mindre systemen har mer nischade specialfunktioner som kan vara viktiga för vissa kundgrupper. Konkurrens är nyttigt, jag tror att vi gynnar varandra här i regionen. Dessutom är våra konkurrenter också våra partners. Vi har tillägg för att integrera deras program i vårt CRM-system.
CPQ står för ”configure, price, quotes”, eller ”konfigurera, pris, offert”, och är i grunden ett system för att automatiskt generera offerter. Systemen baseras på kundernas artikelregister, som uppdateras med rätt pris och aktuella marginaler.
Enligt Limes studier ödslar säljare – som är en av Lundabolagets största kundgrupper – mycket arbetstid på att skapa och kontrollera offerter. Med hjälp av CPQ kan processen snabbas på rejält, samtidigt som risken för slarvfel minskar, menar Magnus Fagerlund.
– Detta är en viktig komponent i vår utlandsexpansion, då vi har märkt att det är en funktion som efterfrågas av många kunder internationellt, säger han.
Emiliano Strauss