onsdag 11 september 2024

inloggad som

Lindab i förvärvsoffensiv

|  
|  

Ventilationsföretaget Lindab i Båstad har köpt två utländska bolag på kort tid. Tillsammans omsätter de båda bolagen cirka 260 miljoner kronor årligen. Förvärven är nödvändiga för att tillväxtmålet ska nås.

Lindab, som levererar ventilationsutrustning, har nyligen köpt irländska Irish Ventilation & Filtration och tyska Raab Lüftungstechnik. Köpen finansieras genom egen kassa, men hur mycket pengar det handlar om vill Lindabs vd och koncernchef Ola Ringdahl inte säga.

– Det övergripande målet med förvärven är att växa Lindabs ventialtionsaffär. I stället för att starta nya bolag så tar vi en genväg och köper redan etablerade bolag, säger Ola Ringdahl.

Med förvärven på Irland och i Tyskland får Lindab tillgång till nya kundkategorier och väntas också öka både försäljning och produktion. Förklaringen till förvärvsoffensiven är enkel.

– Det är en del av vår tillväxtstrategi. Lindabs mål är att växa 10 procent per år, både organiskt och genom förvärv, säger Ola Ringdahl.

Sedan 2020 har Lindab gjort 19 förvärv, men enligt Ola Ringdahl måste Lindab köpa fler bolag för att nå det årliga tillväxtmålet.

– Vi köper kvalitetsbolag som funnits länge och som är lönsamma från start. Vi vill ha en snabb process och integration. Oftast kontaktar vi bolagen själva och köper dessa till högst rimliga värderingar. Vi betalar aldrig mer för det vi förvärvar än vad vi själva är värda, säger Ola Ringdahl, som har fler bolagsköp i sikte:

– Vi har en intressant lista med förvärvskandidater. Hur många bolag det gäller eller när i tiden förvärven ligger är något vi är försiktiga med att kommentera.

Lindab-koncernen, med rötter i Grevie på Bjärehalvön, är etablerad i 20 länder med cirka 5.000 medarbetare och omsatte 12,4 miljarder kronor förra året.

Martin Linderoth

Ventilationsföretaget Lindab i Båstad har köpt två utländska bolag på kort tid. Tillsammans omsätter de båda bolagen cirka 260 miljoner […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Mikrodust expanderar med ny vd 

    Det Lundabaserade teknikbolaget Mikrodust plockar in en ny vd. Nu är planen att expandera bolagets sälj- och marknadsavdelning.

  • Därför lämnar Kockums Malmö

    En epok går i graven när Kockums i slutet av nästa år lämnar det gamla varvsområdet i Malmö och kör flyttlasset till Lund. Bygget av det nya kontoret i Brunnshög håller på att ta form. Här berättar Kockumschefen Mats Wicksell varför Kockums lämnar sin gamla hemstad.

  • Opticept lånar 29 miljoner för att klara stororder

    Opticepts genombrottsorder, värd fem gånger mer än hela fjolårets omsättning, fick aktiekursen att rusa med mer än 100 procent. I dag meddelar bolaget att man tar ett lån för att klara ordern.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.

  • Sportbetting blev träpaneler

    Att ett tvillingpar som ägnat sig åt sportbetting skulle satsa på akustiska träpaneler var en högoddsare. Men det blev en succé och bolaget Wood on Wall i Helsingborg hoppas nå 100 Mkr i försäljning inom bara några år.