Konkurrensen är hård mellan alla parkeringsappar. För de skånska företagen som säljer mobila parkeringstjänster är situationen pressad.
Rapidus tar med jämna mellanrum tempen på olika branscher. Den här gången har vi talat med parkeringsbolagen.
Antalet företag som säljer parkeringstjänster har fullkomligt exploderat i Sverige de senaste åren. Det finns minst 15 olika parkeringsappar som används i landets kommuner.
För Malmöföretaget Mobill har konkurrensen gjort att man förlorat sin hemmamarknad då Malmö stad har upphandlat avtal med andra aktörer som säljer mobila parkeringstjänster.
– Trots ett minusanbud i den senaste upphandlingen förlorade vi. Konkurrens är alltid bra så länge det gynnar slutkonsumenten, men situationen är vansinnigt tuff och den har gjort att vi tappat en del i Malmö. Dock så ökar vi på totalen genom avtal på andra orter och genom nya tjänster som exempelvis betalning av elbilsladdning, säger Mobills vd, Joakim Held.
2019 slukade parkeringsjätten Easypark konkurrenten Inteleon, som ligger bakom appen SMSpark, i en uppmärksammad affär. Just konsolidering och förvärv är vägar att gå för att möta den växande konkurrensen. Easypark vill dock inte kommentera framtida förvärv.
– Easypark är i dagsläget ett av tre alternativ till mobilparkering i Malmöregionen. Vi ser positivt på konkurrens då det gör att vi hela tiden utvecklar vårt erbjudande för att fortsätta att vara intressanta för våra kunder, säger Easyparks Sverigechef Anders Bäck som också pekar på elbilsladdning som en växande affär.
Skånska Parkster, med säte i Lund, vill inte kommentera sin tillväxtstrategi. Företaget finns på flera orter och är en av tre aktörer som har avtal med Malmö stad.
– Jag upplever absolut att det finns konkurrens, men jag tror att det är bra för oss och konsumenterna i det långa loppet. Vi är huvudsakligen två stora aktörer som finns på många parkeringsytor i Skåne. Därtill finns några som hanterar olika parkeringshus, privata ytor och köpcentra med mera. Vi har samarbeten med flera av dessa, säger Parksters vd Lars Andersson.
Peder Ståhlberg är vd för Aimo Park, med huvudkontor i Stockholm och närvaro på flera orter i Skåne. Han vittnar om en tuff marknad.
– Det är en oerhörd konkurrens där alla tävlar om lägsta pris. Det är ingen bra situation eftersom det kostar väldigt mycket pengar att bygga en app, underhålla den och vidareutveckla densamma, säger Peder Ståhlberg.
Martin Linderoth