torsdag 18 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Axelskyddet som började med hårdrock

|  
|  

Det började med axelband till gitarrer. Sedan har det tagit Arc Inventions decennier att utveckla en produkt för ett bredare genombrott. Nu börjar bolaget massproducera sitt ergonomiska hjälpmedel mot axelbelastning.

Den patenterade innovationen är i princip en axelformad bygel, en styv båge som vilar på skuldran och bröstet och avlastar axelns känsligaste övre delar. Enligt Arc Inventions har de flesta yrkesgrupper som bär tunga saker på axlarna – som skyddsvästar, ryggsäckar och hängslen – användning för produkten.

– Vi har fått jättebra gensvar från alla som använder den. Man känner direkt hur den lyfter bort belastningen från axlarna och sprider ut den på större yta. Vi har nu 150 system ute som används dagligen i byggbranschen. Prognosen för i år är att sälja 5.000 nya system och nästa år dubblar vi det, säger Hampus Bergenudd, som grundade Arc år 2000 tillsammans med Per Ekdahl.

Duons resa började dock ännu tidigare. De drev ett hobbyprojekt och designade hårdrocks-axelband för stränginstrument, som såldes i liten skala i åtta länder.

– Eftersom det var hårdrock så flätade vi in stålkedjor och klistrade på nitar. Häng sedan på en elbas så kan det lätt väga över tio kilo och hårdrocksbasister brukar inte direkt vara några muskelberg. Så vi fick höra en del om vikten, några tyckte att vi skulle lägga in skumgummi i axelbanden, men skumgummi är ju inte hårdrock, säger Hampus Bergenudd.

De lämnade så småningom hårdrocksbanden, riktade in sig på sjukvården och utvecklade en mitella. Hampus Bergenudd berättar att de sedan samarbetade med USA:s militär och anpassade innovationen efter skyddsvästar, en applikation som snart kan nå svenska poliser.

– Vi hade ett möte med Polisen och det tog sju år innan de hörde av sig för att ta andra mötet, säger han.

Genombrottet är dock närmast inom byggsektorn. Arc Innovations har kört tester med bland andra Peab och JM, som enligt Hampus Bergenudd ska erbjuda produkten till sina anställda. Arc har också inlett ett samarbete med bygg- och industrivaruhandlaren Prevex och inom kort sjösätts ett samarbete med Blåkläder, som ska agera återförsäljare.

Emiliano Strauss

Det började med axelband till gitarrer. Sedan har det tagit Arc Inventions decennier att utveckla en produkt för ett bredare […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.

  • Bona – ”USA:s tullar kan påverka oss”

    Malmöföretaget Bona, med vd Kerstin Lindell i spetsen, redovisar stagnerad tillväxt för 2024. En dämpad konjunktur känns av och en stor verksamhet i USA kan komma att påverkas av tullar.

  • Obducats vd får gå

    Lundabaserade Obducats ansträngda finanser tar ut sin rätt. Patrik Lundström som varit vd i mer än 25 år får gå. Bolaget ska gå in i en ”ny fas” och ersätter honom med en styrelsemedlem som varit med lika länge.

  • Starkt Beijer Ref trots kyliga tider

    Värme- och kylgrossisten Beijer Ref visar en stark tillväxt i både omsättning och resultat för det första kvartalet 2025. Aktien sticker på börsen efter torsdagens rapport.