Det började med axelband till gitarrer. Sedan har det tagit Arc Inventions decennier att utveckla en produkt för ett bredare genombrott. Nu börjar bolaget massproducera sitt ergonomiska hjälpmedel mot axelbelastning.
Den patenterade innovationen är i princip en axelformad bygel, en styv båge som vilar på skuldran och bröstet och avlastar axelns känsligaste övre delar. Enligt Arc Inventions har de flesta yrkesgrupper som bär tunga saker på axlarna – som skyddsvästar, ryggsäckar och hängslen – användning för produkten.
– Vi har fått jättebra gensvar från alla som använder den. Man känner direkt hur den lyfter bort belastningen från axlarna och sprider ut den på större yta. Vi har nu 150 system ute som används dagligen i byggbranschen. Prognosen för i år är att sälja 5.000 nya system och nästa år dubblar vi det, säger Hampus Bergenudd, som grundade Arc år 2000 tillsammans med Per Ekdahl.
Duons resa började dock ännu tidigare. De drev ett hobbyprojekt och designade hårdrocks-axelband för stränginstrument, som såldes i liten skala i åtta länder.
– Eftersom det var hårdrock så flätade vi in stålkedjor och klistrade på nitar. Häng sedan på en elbas så kan det lätt väga över tio kilo och hårdrocksbasister brukar inte direkt vara några muskelberg. Så vi fick höra en del om vikten, några tyckte att vi skulle lägga in skumgummi i axelbanden, men skumgummi är ju inte hårdrock, säger Hampus Bergenudd.
De lämnade så småningom hårdrocksbanden, riktade in sig på sjukvården och utvecklade en mitella. Hampus Bergenudd berättar att de sedan samarbetade med USA:s militär och anpassade innovationen efter skyddsvästar, en applikation som snart kan nå svenska poliser.
– Vi hade ett möte med Polisen och det tog sju år innan de hörde av sig för att ta andra mötet, säger han.
Genombrottet är dock närmast inom byggsektorn. Arc Innovations har kört tester med bland andra Peab och JM, som enligt Hampus Bergenudd ska erbjuda produkten till sina anställda. Arc har också inlett ett samarbete med bygg- och industrivaruhandlaren Prevex och inom kort sjösätts ett samarbete med Blåkläder, som ska agera återförsäljare.
Emiliano Strauss