torsdag 19 september 2024

inloggad som

Axelskyddet som började med hårdrock

|  
|  

Det började med axelband till gitarrer. Sedan har det tagit Arc Inventions decennier att utveckla en produkt för ett bredare genombrott. Nu börjar bolaget massproducera sitt ergonomiska hjälpmedel mot axelbelastning.

Den patenterade innovationen är i princip en axelformad bygel, en styv båge som vilar på skuldran och bröstet och avlastar axelns känsligaste övre delar. Enligt Arc Inventions har de flesta yrkesgrupper som bär tunga saker på axlarna – som skyddsvästar, ryggsäckar och hängslen – användning för produkten.

– Vi har fått jättebra gensvar från alla som använder den. Man känner direkt hur den lyfter bort belastningen från axlarna och sprider ut den på större yta. Vi har nu 150 system ute som används dagligen i byggbranschen. Prognosen för i år är att sälja 5.000 nya system och nästa år dubblar vi det, säger Hampus Bergenudd, som grundade Arc år 2000 tillsammans med Per Ekdahl.

Duons resa började dock ännu tidigare. De drev ett hobbyprojekt och designade hårdrocks-axelband för stränginstrument, som såldes i liten skala i åtta länder.

– Eftersom det var hårdrock så flätade vi in stålkedjor och klistrade på nitar. Häng sedan på en elbas så kan det lätt väga över tio kilo och hårdrocksbasister brukar inte direkt vara några muskelberg. Så vi fick höra en del om vikten, några tyckte att vi skulle lägga in skumgummi i axelbanden, men skumgummi är ju inte hårdrock, säger Hampus Bergenudd.

De lämnade så småningom hårdrocksbanden, riktade in sig på sjukvården och utvecklade en mitella. Hampus Bergenudd berättar att de sedan samarbetade med USA:s militär och anpassade innovationen efter skyddsvästar, en applikation som snart kan nå svenska poliser.

– Vi hade ett möte med Polisen och det tog sju år innan de hörde av sig för att ta andra mötet, säger han.

Genombrottet är dock närmast inom byggsektorn. Arc Innovations har kört tester med bland andra Peab och JM, som enligt Hampus Bergenudd ska erbjuda produkten till sina anställda. Arc har också inlett ett samarbete med bygg- och industrivaruhandlaren Prevex och inom kort sjösätts ett samarbete med Blåkläder, som ska agera återförsäljare.

Emiliano Strauss

Det började med axelband till gitarrer. Sedan har det tagit Arc Inventions decennier att utveckla en produkt för ett bredare […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Bonesupport – ”Vi är bara i början”

    Bonesupport, Skånes snabbast växande uppstartsbolag, går från klarhet till klarhet och försäljningen i USA rusar. Samtidigt förbereder bolaget nya behandlingsområden och nya marknader. Rapidus har intervjuat vd Emil Billbäck.

  • Strömhopp från Doxa

    Bara tre veckor efter att vd sagt upp sig slutar även finanschefen på fastighetsbolaget Doxa. Och dessförinnan har två styrelseledamöter avgått eller avböjt omval. Rapidus har tagit reda på vad som händer i bolaget.

  • Ester väljer Lund som bas för expansion

    Större kundtjänstavdelningar kan jobba betydligt effektivare med bättre verktyg. Det är mottot för det estniska bolaget Feelingstream som utvecklar AI-analys av kundsamtal. Lund har blivit navet för en nordisk expansion.


  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Mikrodust expanderar med ny vd 

    Det Lundabaserade teknikbolaget Mikrodust plockar in en ny vd. Nu är planen att expandera bolagets sälj- och marknadsavdelning.

  • Därför lämnar Kockums Malmö

    En epok går i graven när Kockums i slutet av nästa år lämnar det gamla varvsområdet i Malmö och kör flyttlasset till Lund. Bygget av det nya kontoret i Brunnshög håller på att ta form. Här berättar Kockumschefen Mats Wicksell varför Kockums lämnar sin gamla hemstad.

  • Opticept lånar 29 miljoner för att klara stororder

    Opticepts genombrottsorder, värd fem gånger mer än hela fjolårets omsättning, fick aktiekursen att rusa med mer än 100 procent. I dag meddelar bolaget att man tar ett lån för att klara ordern.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.