tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Fler förvärv väntar från Inwido

|  
|  

Stigande elpriser ökar intresset för energisparande fönster, åtminstone om man tror Inwido som gjorde sitt bästa kvartal hittills i Q4 2022. Den Malmöbaserade fönsterkoncernen har siktet inställt på fortsatt expansion och förvärv i Frankrike och Tyskland.

– Vi ska fortsätta att taktiskt konsolidera våra positioner i Norden. Samtidigt är vår ambition att etablera oss på de stora europeiska marknaderna, exempelvis i Frankrike och Tyskland. Vi köper ju ofta familjeägda bolag vilket gör att det är oförutsägbara processer, det är svårt att sia i hur lång tid det tar. Vår ambition är att det ska ske under året, säger Inwidos vd och koncernchef Henrik Hjalmarsson.

Inwido grundades 2004 med syftet att konsolidera en mycket fragmenterad europeisk fönstermarknad. Bolaget är sedan 2014 noterat på Nasdaq Stockholm. Koncernen har 32 affärsenheter i elva länder och cirka 4.900 anställda. Om etableringen i Frankrike lyckas blir det tolv länder.

Under det gångna året genomförde Inwido totalt tre förvärv i Sverige, Finland och Storbritannien. Omsättningen 2022 ökade med 23,6 procent till 9,5 miljarder kronor, med ett rörelseresultat, som Inwido kallar operationell EBITA, på 1,09 miljarder. Bara för fjärde kvartalet redovisar Inwido en operationell EBITA på 315 miljoner kronor.

Henrik Hjalmarsson säger till Rapidus att Inwido tydligt märkt hur de höga elpriserna har ökat intresset för nya fönster som ett sätt att minska elförbrukningen.

– Samtidigt lämnar högre elräkningar, inflation och räntor mindre pengar över till hushållen att investera i nya fönster. Inom industri- och nybyggnadssegmentet är kunderna nu mycket mer avvaktande. Det är alltså en blandad bild och svårt att prognosticera på kort sikt om vi kan hålla i tillväxttakten, säger han och fortsätter:

– På lång sikt är vi trygga. Europa måste genomföra stora energibesparingar för att ha chans att leva upp till Parisavtalet, säger Henrik Hjalmarsson.

Emiliano Strauss

Stigande elpriser ökar intresset för energisparande fönster, åtminstone om man tror Inwido som gjorde sitt bästa kvartal hittills i Q4 […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

  • Inwido ser ljusning

    Fönsterbolaget Inwido i Malmö levererar en kvartalsrapport som antyder att det värsta kan vara över på bygg- och renoveringsmarknaden. Orderboken växte organiskt med 10 procent i andra kvartalet. Aktien steg tvåsiffrigt på rapporten.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Mikrodust expanderar med ny vd 

    Det Lundabaserade teknikbolaget Mikrodust plockar in en ny vd. Nu är planen att expandera bolagets sälj- och marknadsavdelning.

  • Färgrikt bolag söker kapital

    Lundabolaget Mantis Photonics letar finansiering för att vidareutveckla sitt instrument för en ny typ av medicinska undersökningar av ögats näthinna.

  • Därför lämnar Kockums Malmö

    En epok går i graven när Kockums i slutet av nästa år lämnar det gamla varvsområdet i Malmö och kör flyttlasset till Lund. Bygget av det nya kontoret i Brunnshög håller på att ta form. Här berättar Kockumschefen Mats Wicksell varför Kockums lämnar sin gamla hemstad.

  • Opticept lånar 29 miljoner för att klara stororder

    Opticepts genombrottsorder, värd fem gånger mer än hela fjolårets omsättning, fick aktiekursen att rusa med mer än 100 procent. I dag meddelar bolaget att man tar ett lån för att klara ordern.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.

  • Sportbetting blev träpaneler

    Att ett tvillingpar som ägnat sig åt sportbetting skulle satsa på akustiska träpaneler var en högoddsare. Men det blev en succé och bolaget Wood on Wall i Helsingborg hoppas nå 100 Mkr i försäljning inom bara några år.